Läderpjäxor och raka plank?

• Trådstartare telistoken@usa.net (Patrik Sundberg)
  • Start datum

telistoken@usa.net (Patrik Sundberg)

Gäst
Jag behöver DIN hjälp!
Just nu håller jag på med ett arbete där jag forskar om telemarkens framtid (och bakgrund)
Jag har läst många fina inlägg på denna sida och nu vill jag ha DIN åsikt på ett par frågor:

# Vad är fördelarna kontra nackdelarna med "den gamla" tidens utrustning?

# Förstör man hela meningen med telemark när man åker med höga plastpjäxor och timglasskidor?

# Hur kommer 2000- talets telemarksprylar att se ut?

# Hur ska vi få gemene man att testa, och börja åka telemark?

# Kan telemarksåkningen tävla mot snowboard och skidåkningen i kampen om morgondagens åkare?

Jag vore tacksam om DU kunde ge din åsikt på dessa frågor antingen på denna sida eller direkt till mig telistoken@usa.net
Skriv också vad DU använder för utrustning, hur länge och hur mycket du åkt samt hur jag kan nå DIG för ev. följdfrågor.
Tack på förhand
MVH Patrik Sundberg

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Telemark enligt MM...

1. När telemarksåkningen "återföddes" för ca: 20 år sedan bestod utrustningen av ren turåkningsutrustning. Jag har själv starka minnen av när jag på ett par Fischer Europa 99 med tåbindning och låga läderpjäxor tog mig utför "störtloppet" i Åre. Fördelen med denna utrustning var att den är fullt användbar i längdåkningsspår och på fjällturer. Nackdelen är att utförsåkningsegenskaperna verkligen kräer sin "man". I lättåkt lössnö gåt det hela hyggligt men i hårda isiga pister är det mest frågan om "överlevnad". Och alla som var med på den tiden har säkert minne av hur man med "hackande" skidor försökt ta sig utför en brant backe.

2. Vitsen med telemarksutrustning är att man med samma utrustning kan ta sig både uppför och utför berget. Så länge utrustningen tillåter även "uppförsåkningen" tycker jag det är helt OK med timglasskidor och höga plastpjäxor. Faktum är att styva plastpjäxor faktiskt kan förenkla "klättringen" uppför om förhållandena är tuffa!

3. Vi är på god väg att återuppfinna den alpina skidåkningen! Idag skiljer sig de mest avancerade telemarksskorna bara från sina alpina kusiner genom att tån går att böja. När det gäller skidorna är skillnaderna i dag i stort sett obefintliga. Utvecklingen på bindningssidan har i stort sett stått still, men nu kommer Skyhøj med sin alpininspirerade design att sätta nya gränser. I framtiden tror jag endast telemarksutrustningen kommer att skilja sig från den alpina genom att man KAN åka med lös häl. Troligtsvis kommer vi redan i vinter att få se telemarksbindningar där det är fullt möjligt att låsa hälen!

4. Egentligen finns få fördelar med telemarksutrustning jämfört med alpin turåkningsutrustning, om ens några. Det är mest fråga om stil, känsla och tradition... De senaste åren har märkts ett markant uppsving på intresset kring telemarksåkning, mycket tack vare den exponering i TV och övriga media kring toppturer och friåkning. Rätt väg att få ett ökat intresse för telemarksåkning bör därför vara att fokusera verksamheten just kring toppturer och andra aktiviteter där alpin utrustning inte är till sin fördel.

5. Jag är övertygad om att intresset och massmedias fokusering på Snowboard kommer att minska markant under de kommande åren. Något som redan börjar märkas. Skidåkning har utan tvekan fått ett lyft genom de nya lättåkta carvingskidorna (timglas) och uppmärksamheten kring friåkning. Jag har dock mycket svårt att tro att telemarksåkning kan bli något annat än en marginell företeelse i våra svenska skidbackar eftersom det trots allt inte finns några direkta fördelar med att åka telisar i liftbetjänade backar. Det går både fortare och lättare med fast häl!

MVH/MM

Ingen aning om hur man åker med fast häl !

Mountain Man skrev:
""Jag har dock mycket svårt att tro att telemarksåkning kan bli något annat än en marginell företeelse i våra svenska skidbackar eftersom det trots allt inte finns några direkta fördelar med att åka telisar i liftbetjänade backar. Det går både fortare och lättare med fast häl! ""

Kollar man i t ex Kittelfjäll så är ju de flesta telisåkare. Alpinåkarna kan nästan räknas på en hand. Utrustningsutvecklingen på telissidan borde väl ändå göras att det går lättare att åka i pist med telisar. Problemet är att om man som i mitt fall, inte KAN åka parallellsvängar utan endast telemark. Jag åkte lite slalom tills jag var 13 år (1986) och sedan har jag inte alls åkt utför, jag började sedan med telis 1995 och har inte tagit en enda parallellsväng. Men jag kanske är ett udda fall. Jag har svårt att tänka mig parallellsvängar med telisskidor, men i vinter ska jag eventuellt testa litegrann. Jag är alltså en synnerligen ortodox telisåkare, vilket känns rätt bra.
MVH, mats

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Helt OK! :)

Jag har aldrig varit i Kittelfjäll :-(, men jag tror knappast att "orten" är speciellt representativ för hur utförsåkningen ser ut i Sverige i allmänhet. Gissningsvis visar mina "hemmabackar" Romme Alpin och Hundfjället/Tandådalen mer av hur utförsåkning beskrivs i allmänhet. Och de är definitivt inte överbefolkade med telisåkare... Men jag tror jag sätter upp Kittelfjäll på min önskelista ! :)

Jag växlar friskt mellan parallellsväng och knäböj och tycker det är riktigt, riktigt kul att dra utför hårda branta pister i djupa skärande (ja... någorlunda skärande!) parallellsvängar och sedan snabbt växla till telissvängar och tillbaka igen. :)) Faktum är att parallellsvängen är betydligt mindre kraftkrävande än telissväng och nästan ett måste (om man inte har benmuskler av stål...) när man skall hänga med alpinåkare en dag i Alperna. Men i lössnö är det telissvängar som gäller! :)).

Visst är det lättare att åka pist med dagens telemarksutrustning än det var med turutrustningen på 80-talet. Men faktum kvarstår att det är lättare att ta sig utför en backe med parallellsvängar och fast häl! Annars skulle ju bindningar med "låg fästpunkt" aldrig blivit uppfunna! ;-)

MVH/MM

PS! Jag absolut inget emot "ortdoxa" telemarksåkare, det är fritt fram för alla att välja den utrustning och åksätt som passar. Själv har jag dock definitivt fastnat i kategorin "HiTec" med plastskor, höga plattor, breda skidor och GoreTex! DS.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erkki Läderpjäxor & topptur, Vilka skidor? Telemark 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg