Läckande neoprenstövlar?

Jag provade mina nya Chevalier Neoprenstövlar ute i terrängen igår, en sån där variant med gummibotten (som ser ut som en vanlig stövel, knappt ankelhöjd) och neoprenskaft. Riktigt sköna att gå i, följsamt och fint skaft. Men neoprenet sörplar i sig vatten som en tvättsvamp, och lämnar det på insidan stöveln.

Jag stod i ca 3-4 minuter med vatten till mitten av skaftet, och sen var rejält blöt (inte bara fuktig) på byxben och strumpor.

På nåt sätt tänker jag att en stövel borde vara vattentät, men så kanske det inte är. Någon annan som har samma/liknande eller kanske oliknande erfarenhet? Har jag fått ett måndagsexemplar, där dom missat nåt kritisk detalj?

Tjena Johan!

Jag har ingen sådan stövel..men jag har tittat o klämt på en sådan i butik. Jag tror nog det beror på materialvalet i stöveln,tyvärr! Det är ju ingen stövel som tex: Tretorn, Viking etc. Men som sagt en gissning bara. Lycka till!

/Nicklas

Låter mystiskt. Jag har ett par muckboot tay sport som jag använt några år nu, och jag har stått i vatten upp till nån cm från stövelkanten nån gång utan att ens nästan bli blöt. Öht har dessa varit lika vattentäta som gummistövlar när jag av olika skäl hamnat i vatten. Har ingen erfarenhet av chevalier, men att neoprenet nödvändigtvis skulle släppa igenom vatten låter skumt.

643885.jpg

Jag vet inte riktigt vad det är för stövlar du har men att de ska läcka kan jag inte tänka mig. Jag har också ett par Muck Boot och de är helt täta.

Har köpt "Chevalier" ett par gånger när det gäller skjortor, man tänker ett måndags ex när bröstfickan efter första tvätten lossnar till 1/3 del, syr ihop det...

Något år efter köper jag en dyrare skjorta från "Chevalier", där tappar delar av ärmarna sin "ludd" redan innan första tvätten :-(

Nu skyr jag det som pesten!

Mmm, jag tänkte också så kring reklamation men kom på att det inte står nånstans att deras neoprenstövel ska vara vattentät, och undrade nästan om jag missat nåt med just den här typen av stövel. Ska bli spännande att se vad dom säger i butiken...

Trist att Chevalier inte verkar hålla måttet. Jag har sett mindre smickrande omdömen om Chevalier på andra forum också. En del plagg ser fina ut och verkar ha hyfsad passform, men om dom inte håller så är det ju inget att ha.

Mmm, jag tänkte också så kring reklamation men kom på att det inte står nånstans att deras neoprenstövel ska vara vattentät, och undrade nästan om jag missat nåt med just den här typen av stövel. Ska bli spännande att se vad dom säger i butiken...

Trist att Chevalier inte verkar hålla måttet. Jag har sett mindre smickrande omdömen om Chevalier på andra forum också. En del plagg ser fina ut och verkar ha hyfsad passform, men om dom inte håller så är det ju inget att ha.

Skulle det vara negativa tror jag att det räcker att gå till kommunens konsumentvägledare. De kan ta ställning i frågan och om de tycker du har rätt ringer de och hotar med att ta det vidare till konsumentombudsmannen. En erfarenhet är inte att ge sig vid första försöket i kontakten med återförsäljaren om du inte får som du vill.

Jag köpte en nätverksskrivare en gång som visade sig inte innehålla något nätverkskort. Jag sparade sidan på internet och därefter mailade jag återförsäljaren. Några minuter senare var annonsen ersatt med en ny och jag har fått ett mail där det stod att de inte tog ansvar för fel i beskrivning eller bild. Efter jag visat hur annonsen såg ut ringde konsumentvägledaren till företaget. Jag blev kontaktad och blev erbjuden en ny skrivare men jag föreslog att jag skulle få en nätverksadapter till skrivaren.

Stövel = vattentät!

Om det inte framgår EXTRA tydligt av annons/beskrivning, att en stövel INTE är vattentät, så är det rent lurendrejeri. Det solklart att man förväntar sig att en stövel är vattentät. Om båda läcker är det pengarna tillbaka som gäller eller stövel av ANNAT fabrikat.
Buss på dom! Inte fan ska man acceptera läckande stövlar!

thomas

Reklamation x 2

Jag reklamerade stövlarna och fick ett par andra. Dom läckte om möjligt ännu mer, ungefär 10 sekunder efter att jag klivit i stillastående vatten så kände jag hur det sipprade in vatten runt hälarna...

Dessutom hade "dra-på-sig-stöveln-öglorna" en konstig placering och vassa kanter som skar in i smalbenet.

Reklamerade dom också. Letar vidare efter nåt lite mer vattentätt...

Stort plus till XXL i Linköping för enkel reklamationshandläggning, det var inga konstigheter alls.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg