Läckande Membran, åtgärda eller kasta?

Hej, jag har upptäckt att dels mina kängor med vattentätt membran börjat läcka vid höger stortå och att min jacka börjat läcka vid vänster axel.

Är det något som går att åtgärda eller är det bara att lämna in till närmsta myronas? Jag har ändå tänkt inskaffa ett par nya kängor, men ett par i reserv är ju alltid bra att ha.

Tack på förhand för era synpunkter!

intrassant frågeställning....

efter ett antal par kängor med membran är min slutsats att de alltid läcker förr eller senare. Har nu gått över till membranfritt och är helnöjd.

Kläder håller klart längre men förr eller senare är de utnötta med. Har en gtx jacka som nu är 20 år och den är hyfsat tät fortfarandeäven om det oftast blir lite stick och nötninghål med åren. Tycker att membrani kläder har en klart bättre funktion än i skor även om mambran är kanon så länge de funkar,,,,men det ju just det som är haken.

Har man sköna skor ska de tas om hand i stället för att kastas.
(sköna skor ska man inte underskatta i skogen)

PTFE (Teflon/Goretex) är iofs ganksa ömtåligt och kan ju slitas vid hård belastning.
Ofta är det i någon söm de läcker och inte alltid i membranet.

Varför inte prova att impregnera ordentligt innan de hivas?
Fetta in eller spraya på impregnering?

/Peter

Har man sköna skor ska de tas om hand i stället för att kastas.
(sköna skor ska man inte underskatta i skogen)

PTFE (Teflon/Goretex) är iofs ganksa ömtåligt och kan ju slitas vid hård belastning.
Ofta är det i någon söm de läcker och inte alltid i membranet.

Varför inte prova att impregnera ordentligt innan de hivas?
Fetta in eller spraya på impregnering?

/Peter

Måste bara invända: det är ju membranet som ska hålla tätt, inte impregneringen!
Själv har jag undvikit goretex-kängor, men har vid två tillfällen fjällvandrat med kompisar som har försökt med ovanstående. De blev blöta om fötterna efter ett par dagar, även om de tyckte det funkade till en början. Jag undrar om membrankängor är gjorda på ett sånt sätt att de riktigt kan tätas genom impregnering.
Membranet i sig är nog inte möjligt att laga.
Släng de gamla kängorna och börja gå in ett par nya, som snart kommer vara dina nya favoriter :)
Sen kan du ju ta dig en funderare på om de nya ska vara membranförsedda.

/OJ

Måste bara invända: det är ju membranet som ska hålla tätt, inte impregneringen!
Själv har jag undvikit goretex-kängor, men har vid två tillfällen fjällvandrat med kompisar som har försökt med ovanstående. De blev blöta om fötterna efter ett par dagar, även om de tyckte det funkade till en början. Jag undrar om membrankängor är gjorda på ett sånt sätt att de riktigt kan tätas genom impregnering.
Membranet i sig är nog inte möjligt att laga.
Släng de gamla kängorna och börja gå in ett par nya, som snart kommer vara dina nya favoriter :)
Sen kan du ju ta dig en funderare på om de nya ska vara membranförsedda.

/OJ

Jag varken använder eller rekommenderar själv membranskor, men ville bara visa att de kanske går att "lappa ihop" så de blir täta. Naturligtvis försvinner effekten av membranet, men de läcker inte.

Ett "tex-membran" är helt enkelt en PTFE-film som sträckts ut så det blir mikroskopiska sprickor. Man kan således inte täta tex-materialet men väl bärmaterialet. (tex-materialet är väldigt skört och kräver ett stabilt underlag för att inte gå sönder (vilket det gör ändå tydligen)

/Peter

Funderar på ett par lundhags, även om de är fula som stryk, så har jag hört bara positivt om dem. Men har någon testat Gore-tex "strumpor"? Alltså strumpor som är av Gore-tex. Så kan jag använda gore-tex membran när det behövs, istället för hela tiden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Läckande skalvantar - orimligt test? Kläder 9
Tovetjarn Läckande neoprenstövlar? Kläder 10
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
glolsson Läckande skaljacka Kläder 2
mekstr Läckande nya Lundhags Kläder 8
eaglerock Läckande kängor Kläder 7
orren86 Läckande söm i regnjackan Kläder 5
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
LightDan Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan? Kläder 89
Mr. Red Reklamera membran Kläder 24
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
Ironhide Membran och omvänt ångtryck? Kläder 15
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
krum Membran Kläder 24
Jörgen Fjaderlatt.se Intelligent membran? Kläder 42
jeppe78 Skaljacka...och membran Kläder 25
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Nordstjärnan Lagnings lappar till nylon och membran kläder? Kläder 6
Martin B Membran på membran? Kläder 64
Martin B Membran och tvättmedel Kläder 6
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
PerHenrik Test av andningen hos olika membran? Kläder 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg