Läckande luckor?

De senaste åren har fler amerikanska kajakmärken dykt upp på den svenska marknaden och de flesta har flush-luckor, dvs luckorna är integrerade i däcket.

Hur pass bra är dessa luckor? Håller de tätt? Har hört att vissa har problem med läckande luckor, men det kan ju vara handhavandefel. Har själv bara erfarenhet av gummiluckor som jag tycker håller tätt i alla lägen.

Ni som har flush-luckor, hur tycker ni att de fungerar?
 
Är det månne en begreppsförvirring?
Jag har fluschade Vallyluckor i gummi på min Silhouette. Och då menar jag fluschade som i sänkta i förhållande till kajakens profil, för minskat vindfång. Så lärde jag mig begreppet (fel?) och mina gummiluckor funkar förträfflig.

Om du menar luckor som är gjorda av glasfiber (som skrovet/däcket) och som tätar med gummilister mellan den hårda luckan och det hårda däcket så har jag två små erfarenheter:

Dels North Shore som jag har hört mycket bra om. Den luftfyllda listen kan i och för sig lossna efter flera år av elak användning, men det går att få dit den igen (eller att ta det försiktigare). Dels ett (i övrigt fantastiskt) hemmabygge som har en list på varje del som möts, detta funkar okey men inte perfekt. Läcker lite ibland, vid rejäl översköljning, surf- och roll-lek. Samma konstruktör har nu en ny version på gång för ett likande koncept (andra vinklar och luftfylld list? Johan!?) och han har god tro på gott resultat.

Slutsats; köp en vingpaddel! ;-) Nä, jag fånar mig bara.... Sorry...

Jag tror att dessa amerikanska skutor mycket väl kan fungera, jag hade inte varit så orolig. Men som du märker; jag vet ju inte egentligen...

Gott kaffe!
Patric
 
Känner en som har en PE-kajak som har luckor som ligger väldigt flush. Lösningen ger också möjlighet till orunda luckor vilket är takcksamt vid packning. I det fallet sätter man först på en innerlucka som nästan ser ut som ett transportkapell i neopren. Därefter läggs luckan i det hårdare materialet på och spänns fast med remmar.
Struligt tycker, jag men tätt tror jag och praktiskt med stora luckor när man ska hantera större prylare i och ur kajaken.
 
De fabrikat jag tänker närmast på är Current Design och QCC, men det finns betydligt fler.
Nedsänkta gummiluckor kanske också kan kallas flushmonterade, men den amerikanska typen ligger helt i nivå med däcket. http://www.qcckayaks.com/kayaks/hatches.asp
Det ser läckert ut, men fungerar det bra? Därav min fråga. VKV lösningen verkar fungera, men de använder sig av ett större tryck mot tätningslisten. Har svårt att tänka mig att trycket kan bli lika stort med några packremmar. Men det kanske fungerar ändå?
 
Påminner rätt mycket om North Shores lösning. Och här borde det finns folk som åtminstone kan ha haft möjlighet att konstatera om den lösningen håller tätt. Jag tror det. Kan nog säga att jag är säker på att den håller helt tätt för vanlig paddling under lång tid och tuff användning. Jag skulle också tro att lösningen i de flesta fall funkar bra för flera stora översköljningar och rollar etc. Åtminstone när kajaken är ny. Jag tror aldrig att det blir "dåligt" för stor översköljning och plats&lek, bara mindre superdupertätt.

Det borde finnas folk med North Shore såväl som ägare av jenke-skutorna som vet.

Trevlig helg!
 
VKV

Av egen erfarenhet vet jag att VKV:s lösning fungerar bra. Det gäller bara att vara nogrann, så att man inte får in smuts mellan luckan och skrovet. Jag uppskattar särskillt lättheten att packa jämfört med runda mer eller mindre små luckor. En annan fördel är att luckan inte åldras på samma sätt som en gummilucka.
Anders
 
Läckande luckor

Flushade innebär väl enl min uppfattning att dom helt intrgrerar i däskets linjer. Jag tänker på segelbåtar med flushade däck där man inte hade något slag mellan däck o bord utan en rundad övergång. Flushade luckor uppe på däck eller nedsänkta i förefaller lite begreppsförvirrande. Flush betyder väl 'låta vatten flöda utan hinder i sammanhanget. Det var väl inte det det gällde. Rent tillverkningsmässigt skulle jag tro att hårda luckor bättre kan uppfylla begreppet än giummiluckor som trots allt måste följa den sarg de sitter på. Där kan man inte 'bygga ut' för att uppnå flush. Fullt möjligt på hårda luckor däremot. En Flsuh-zon runt luckan som intergrerar mot däcket och en zon som tätat mot lucksargen.

Har då den ena eller andra större benägenhet att läcka?
Den hårda luckan har sin tätningslist och strappar för att hålla den på plats. Lätt att aplicera med gott resultat.
Gummiluckan. Mycket tät om den sätts på rätt, men kan mycket lätt hamna lite fel. Rätt placerad och vårdad är den lika tät eller inte tätare än den hårda.
Vidare fordra gummiluckan viss skötsel för att bli lättplacerad o tät. Den skall sprayas med silkon. Detta gör att den lättare snäpper i (rätt) läge när man sätter på den.
Den hårda luckan behöver man bara lägga rätt. Men å andra sidan skall den spännas fast.
Med tiden mister båda luckorna sin förmåga att täta. Den mjuka lite snarare eller väldigt snart utan vård.
Den mjuka luckan måste bytas i sin helhet. Det är ju ett stycke. Den hårda. Efter 13 år höll min tätt utan speciell vård. Om den börjat läcka hade jag bytt ut tätningslisten.
Har man krav och har dasslock av gummi är det inte fel att ha en flaska silikon-spray med sig om man är ute lite längre tider. Så är det bara.

Ha de.

Seayak
 
Språkpolisen rycker ut...

seayak; sa:
Flushade innebär väl enl min uppfattning att dom helt intrgrerar i däskets linjer. Jag tänker på segelbåtar med flushade däck där man inte hade något slag mellan däck o bord utan en rundad övergång. Flushade luckor uppe på däck eller nedsänkta i förefaller lite begreppsförvirrande. Flush betyder väl 'låta vatten flöda utan hinder i sammanhanget. Det var väl inte det det gällde.

"Flush" betyder inte bara spola, utan även jämn, slät, utan upphöjning. Det är i den senare betydelsen man i båtsammanhang talar om flushdäck eller flushade luckor/beslag. En flushdäckad båt har alltså ingen överbyggnad, en flushad lucka sticker inte upp.

Den rundade övergång mellan skrov och däck, som Lennart talar om, kallas istället valdäck. Konstruktionen var vanlig på många av Arvid Laurins moderna kosterbåtar, som också var i stort sett utan överbyggnad och kallades flushdäckade. Då spred sig missuppfattningen att det var själva den där rundningen som kallades flushdäck.

Om själva sakfrågan: Min erfarenhet är att väl utförda luckor är täta, medan andra läcker. Själva konstruktionstypen är mindre väsentlig.

hälsningar
Jens
 
Språkpolisen ...

Bra Jens att någon kunde detta ordentligt. Jag var ju lite svävande på målet.
Faktum kvarstår således att en gummilucka knappast kan kallas Flushad även om den inte sticker upp över däck.
På min Skim Distance sticker inte luckorna upp men har ett dike runt om för att tillåta att man får grepp om luckan när man tar av den. Och visst håller dom tätt och är lätta att sätta på om man sköter dom med silikon.
Den hårda luckan jag hade tidigare på Svalbarden fick aldrig någon speciell skötsel, men höll alltid tätt.
Kanske gör jag hårda luckor till Distance eftersom dom blir lättare att sköta och därmed tillförlitligare enligt min uppfattning.
Klart att eventuellt skräp måste bort för att uppnå full tätning, men det gäller väl alla luckor.

Ha de.

Seayak
 
Tackar, för hjälpen!

Tack för era erfarenheter och utlägget om benämningar. Har 20 års goda erfarenheter av VCP och Kajaksports gummiluckor och aldrig haft läckage. Mina luckor har hållit i ca 6-8 år innan jag upptäckt utmattningar i gummit.

Gummiluckor fungerar enligt min erfarenhet utmärkt, men flush-luckor gör kanoten vackrare. Har inte blivit avskräckt från att prova flush-luckor.

/Erik
 
Flush-luckor

Hej Erik.
Så ses vi nu i detta forum också.

Instämmer till fullo att luckor som inte sticker upp är utseendemässigt snyggast. Någonstans måste dock öppningens fals finnas. Sticker den uppåt finns den nedåt. Där finns ingen återvändo. Är utrymmet lågt under däck stjäl sargen lite av höjden.

Jag tycker det var oroväckande kort tid Du haft dina luckor och befarar det värsta med mina egna på Distance. Jag hoppas verkligen att skötsel med silikon förlänger livslängden. Annars kan man ge sig tusan på att luckan börjar krångla när man är ute på någon ö. Lagen om döda tings inneboende ondska.

Min Svalbard hann bli 13 inna jag misshandlade den och luckan hade säkert fungerat ytterligare ett antal år.

Ha de.

Seayak
 

Liknande trådar