Läckande kängor

Mina Meindl Island-kängor läckor. Inte så mycket att det blir besvärande då en bäck ska vadas. Men är det en regnig dag så slutar det ofelbart med att man klafsar omkring med mindre sjöar inne i kängorna. Och eftersom de är fordrade tar det en evighet innan de är torra, särskilt om man tältar.

Ska det vara så här? De är ju fodrade med Goretex, vilket borde vara vattentätt. Är det något man kan reklamera?

Efter den senaste turen hällde jag vatten i dem för att sanera den mindre trevliga lukt som uppstått efter att kängorna varit blöta fyra dagar i sträck. Jag kunde då tydligt identifiera läckaget invid plösen. Jag kan dock inte se att det är något hål i innertyget som skulle göra att membranet har gett med sig.

Är det någon annan som har samma problem?

ornskar; sa:
Mina Meindl Island-kängor läckor. Inte så mycket att det blir besvärande då en bäck ska vadas. Men är det en regnig dag så slutar det ofelbart med att man klafsar omkring med mindre sjöar inne i kängorna. Och eftersom de är fordrade tar det en evighet innan de är torra, särskilt om man tältar.

Ska det vara så här? De är ju fodrade med Goretex, vilket borde vara vattentätt. Är det något man kan reklamera?

Efter den senaste turen hällde jag vatten i dem för att sanera den mindre trevliga lukt som uppstått efter att kängorna varit blöta fyra dagar i sträck. Jag kunde då tydligt identifiera läckaget invid plösen. Jag kan dock inte se att det är något hål i innertyget som skulle göra att membranet har gett med sig.

Har ibland funderat på om mina Island pro-kängor har läckt, men kommit fram till att det är fotsvetten som spelar ett spratt i mitt fall. Du är alltså helt säker på att dom läcker, å att det inte bara är fotsvett? Även fast nu goretex "andas" så blir det bra svettigt ändå tycker jag. Testa å ställ ner hela kängan till skaftkanten i en balja vatten så ser du ju mer exakt var det skulle läcka isåfall.

/Eric

reklamera

ornskar; sa:

Reklamera kängorna, det är det bästa sättet att få reda på om dom läcker eller inte. Läcker dom så får du ett par nya!

orren86; sa:
Du är alltså helt säker på att dom läcker, å att det inte bara är fotsvett? Även fast nu goretex "andas" så blir det bra svettigt ändå tycker jag. Testa å ställ ner hela kängan till skaftkanten i en balja vatten så ser du ju mer exakt var det skulle läcka isåfall.

/Eric

Som jag skrev i det första inlägget har jag alltså hällt vatten i kängorna, och då sipprar det väldigt tydligt ut vatten vid plöskanten. Jag får försöka reklamera så får vi se vad som händer. Problemet är att jag köpte dem i en annan stad än där jag bor nu. Dessutom tror jag inte att jag har något kvitto kvar, men det var en 4-5 år sedan, så det skulle vara någonstans i gränsen för vad någon tyckte var Gore Tex garantigräns.

Samma problem

Hej,
Jag har exakt samma problem. Och nu känns det som om det hade varit enklare om jag köpt kängorna på Intersport i stället för på globetreotter.de :)
Mina kängor är 3 år gamla och att reklamera dem är kanske ingen idé, eller vad tror ni? Nån som har erfarenheter?
Anders

I allmänhet räcker garantin tills "precis innan dina Meindl börjar läcka"...

Brukar vara SVÅRT att få igenom kängorna på garantin. Ofta har man lyckats slita sönder GT-membranet i hälen eller så läcker dem framtill pga. att man sparkat för mycket grus :)

Är de fina och hyfsat nya kan man dock gnälla sig till det mesta! TJATA är det som gäller.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
utesälen Läckande skalvantar - orimligt test? Kläder 9
Tovetjarn Läckande neoprenstövlar? Kläder 10
swed Läckande Membran, åtgärda eller kasta? Kläder 5
glolsson Läckande skaljacka Kläder 2
mekstr Läckande nya Lundhags Kläder 8
orren86 Läckande söm i regnjackan Kläder 5
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg