Laddbart batteri till pannlampa

Hej på Er

Jag planerar att bygga ett laddbart batteri till min pannlampa. Idag har jag ett 4,5 volts batteri. Min plan är att ersätta det med tre stycken 1,2 volts laddbara batterier, kopplade i serie. Eftersom jag tänkte löda ihop de tre batterierna så kommer det inte att passa i en vanlig batteriladdare. Vilken spänning och ström ska jag ha när jag laddar batterierna. Hur lång tid tar det att få dem fulladdade? Tiden beror väl på hur hög laddström jag har? Är det något speciellt jag ska tänka på? Kom gärna med tips.

Mvh Henrik, Mariestad
 
Långsam laddare

NiCd och NiMH laddas med 0.1C under 14-16 timmar vid normalladdning, ex en 2400mAh cell laddas med 240mA. Cellspänningen uppgår under slutet av laddningen till ca 1.5 volt, varför laddaren i ditt fall bör kunna leverera en spänning av 3*1.5=4.5 volt. NiCd går ganska lätt att snabbladda med exempelvis 1.0C under 90 minuter, men NiMH är känsligare och bör ej snabbladdas med hemmabyggen, om man inte är helt säker på vad man gör, någon form av övervakning brukar behövas.
Attberopå ditt batteribygge, kommer du att byta lampa? Om inte så får du nog ett ganska blekt ljus då cellspänningen för laddningsbara batterier endast är 1.2 volt, varvid ditt paket får nästan en volt för låg spänning. En lösning kan ju vara att ta fyra celler, och på så vis få 4.8 volt.
 
värme

jag har fått lära mig att anledningen till att man ej kan ladda NiMh batterier snabbt är att de är temperaturkänsliga. De tål inte att få en värme över hmmm, tror det var runt 40-50 grader. Sen varierar laddningsströmmen en smula.

m
 
Det säljs ju snabbladdare till NiMH batterier som är 1/4 - 1/5 av standardladdares laddningstid. NiMH batterierna är ganska tåliga.
Mvh
Per
 
Batterikassett?

Handlar det om ett platt 4,5 voltsbatteri så kan det ersättas med en batterikassett för 3 st R6-batterier. Petzl säljer sådana, och jag har använt en i många år. Laddningsbara R6 finns ju att köpa snart sagt överallt. Nackdelen är att spänningen blir lägre (bara 3,6 volt). Det riktiga krutet i lampan uteblir, även om skillnaden inte är dramatisk. Dessutom är ju R6-batterierna betydligt mindre än cellerna i ett 4,5 voltsbatteri, och har lite klen kapacitet. Man får ta med en uppsättning extra.

Peter
 
Snabbladdning av NiMH

NiMH har högre kapacitet/volym än NiCd och har därför mindre utrymme att röra sig med för värmeutvecklingen vid laddning. Dessutom utveckar de mer värme/volym. Det gör att de är svårare att snabbladda. Man bör övervaka dem med "deltavoltmetoden" eller mha temperaturgivare på cellen. Deltavoltmetoden innebär att laddaren identifierar en skillnad i spänningen som uppkommer när cellen är fulladdad. NiCd kan snabbladdas med endast timer som skydd, och självklart går detta även för NiMH, men det kan minska cellens livslängd drastiskt. En bra, kommersiell snabbladdare för NiMH har något av ovan nämda skydd.
 
Tack för hjälpen

Efter att jag har läst de råd och tips som jag har fått här på Utsidan så har jag bestämt mig. Jag har beställt 4 st 1.2V NiMH batterier (typ R6) och en hållare till dessa. Detta innebär att jag kan ladda batterierna i en standardladdare. Märkspänningen på lampan är 4.5V. Jag kommer att överstiga den med 0.3V vilket kommer att korta livslängden något, enligt Elfas katalog s. 45, men samtidigt kommer ljusstyrka att öka. Om lampan kommer att gå sönder så får jag väl köpa en starkare eller ta bort ett batteri ur hållaren.
Är halogenlampor känsligare för överspänning än vanliga glödlampor? Är det någon som vet om Petzl Duo har samma lampsockel som Petzl Zoom? Duos lampa är nämligen på 6V.

Mvh Henrik, Mariestad
 
Gör ett batteri.

Jag använder 4st 1,2V batterier som jag serie kopplat med batteri hållare.
Glödlampan klarade inte det så väldigt länge men halogen lampan har lyst utan att gå sönder.
 
Tjena Kenneth.

hur lång lystid blir med uppladdningsbart jmf vanliga alkaliska batterier om man kör med halogenlampan?

MVH Urban.
 
Lampa i Duo

Halogenlampan i Petzl Duo har samma sockel som i Zoom (skruvsockel E10). Den är på 6 v, men någon amperestyrka finns inte angiven, inte på min glödlampa i alla fall.

Överspänning ger i allmänhet mer ljus och kortare livslängd på lampan. När man belastar ett batteri (tar ut ström) sjunker spänningen. Ju fler ampere man tar ut desto mer sjunker spänningen. Eftersom halogenlampor ofta drar mer stöm än vanliga glödlampor sänker de även spänningen från battericellerna mer. Detta kan vara en förklaring till att de håller längre även om man kör med överspänning.

Jag har en pannlampa (gammal orienteringslampa) där jag satt i en halogenlampa på 5,2 V/0.85 A och driver med 5 st NiCd R20-celler. Dessa ger tillsammans 6 v, men lampan håller ändå ganska länge. Och den lyser som f-n!

Peter
 
Re: Lampa i Duo

Pask; sa:
Jag har en pannlampa (gammal orienteringslampa) där jag satt i en halogenlampa på 5,2 V/0.85 A och driver med 5 st NiCd R20-celler. Dessa ger tillsammans 6 v, men lampan håller ändå ganska länge. Och den lyser som f-n!

Peter

E10 sockel här också?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Batteri till orienteringslampa Gör det själv 5
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 6
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0
wolfheat Vindpoplin till tältduk? Gör det själv 0
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5

Liknande trådar