La Reunion januari?

Hejsan,

jag sitter och försöker komma på vart jag och min sambo skulle kunna åka till under två veckor i januari. Vi är lite sugna på La Reunion. Är det någon som varit där och kan berätta om det är så härligt som det låter? Eller är det idioti att åka ner dit mitt i värsta regnperioden? Vi är mest sugna på ett par dagar med trekking i härlig miljö och sen kanske få bada och lapa sol ett par dagar.

tacksam för råd!

/isa
 
Finns det inte nån här som varit på La Reunion? *chockad* jag trodde att man kunde hitta svaret på allt i det här forumet ;)
 
En bekant som bott och jobbat där ett halvår menar att tiden är helt OK för all sorts vattensport. Att vandra i bergen är däremot ingen behaglig upplevelse pga regnet, fuktigheten och stormarna.
Det finns en del om ön på Lonely Planets afrikasida.
 
Det lät ju inte så bra. Då får vi väl ta och filosofera om vi trots det ska prova på det eller om vi ska leta upp något annat resmål. :/
 
Så, nu har jag kommit hem från La Reunion och hunnit samla mig! Resan var både trevligt och mindre trevlig. Vädret var iaf nästan hela tiden toppen. ( man måste bara hålla sig på riktiga sidan av ön) Att trekka upp på högsta berget (3070m) var inte heller några större problem. Vi hade relativ god sikt på morgonen när vi försökte spana in soluppgången. Vi gjorde även en tvådagars trekkingtur i Salazie (tror jag det var) Vi hade planerat en tredagarstur men ett par vägar hade tyvärr regnat bort. Naturen var helt underbar! Vad som var lite jobbigt var att det gick upp och ner precis hela tiden! Även med bil var det jobbigt pga serpentinvägar överallt. Något annat som var toppen var att bada och snorkla! MAssa färgglada fiskar och härliga vågor! Tja vad som var sämre med resan var helt klart att allt (mat, souvernirer) var sååå dyrt! att gå ut och käka var minst 40 euro för två personer. Att inte kunna ett ord franska var också lite väl optimistiskt. De kan verkligen inte engelska där så händer och fötter kom ständigt väl till pass. Att vi senda råkade ut för två stölder, en gång pengar som lagts slarvigt i bilen och en gång ett hjul på bilen ihop med 8 av hjulmuttrarna var inte heller så trevligt. (särskilt inte som vi var på 1600m höjd med ösregn och måste ta oss ner via slingrande serpentinvägar till havsnivå med två hjulmuttrar per hjul....)

Tja, min värdering av La Reunion är nog att det är ett resmål för människor med mycket pengar och lite tid. Man får verklgien massa olika saker komprimerat, berg, vulkan, regnskog, härliga stränder ... men man måste också betala bra därför...
 

Liknande trådar