Kyrgysztan, Tadjikistan och nåt mer kanske?

Åker till Kyrgystan/Tadjikistan i sommar. Räknar med att vara borta ca 7 veckor (en hel evighet för oss tjänstemän m 25 dagars semester/år). Jag tänkte cykla från Bishkek till Duschanbe. Vill också lära mig att tova en shyrdak (en matta).

Har inte så himla stor lust att cykla in i Osh o Jala-Abad och skulle hellre vilja snedda förbi dessa städer. Det innebär att jag behöver cykla på väldigt små vägar. Är det rimligt att cykla på så här små vägar, eller kommer de bara vara en liten stig? Är det möjligt att helt strunta i vägarna o bara cykla lite hur som helt i det här området? Hur hittar jag bra kartor (min karta i skala 1:2 milj kommer inte räcka för mig om jag ska ge mig ut utanför vägarna) för off-road-trippar?

Nån som har några tips om detta område?

Har även funderat på om jag ska försöka hinna besöka ett land till genom att lägga om rutten lite. Men jag hittar inte nåt riktigt bra. Några förslag?

Nån annan som har liknande planer?
 
Vi kommer var ett gäng svenskar därnere i Juli/Augusti iår. Har inte så mycket matnyttig inormation då vi själva är mitte uppe i planering och undersöker lite olika resrutter melllan Kirigizistan och Tadjikistan.

Kan dock meddela att det verkar som gränskontrollen "Karamyk" längs A372 är stängd för utländska medborgare numera. Alternativet är att åka Pamir HW eller via Uzbekistan för att ta sig till Dushanbe.
 
Ingen som kan hjälpa mig?

Iaf att gissa lite grann om de där vägarna, jag har ingen erfarenhet alls så det finns säkerligen nån här som kan göra en mer kvalificerad gissning än jag.
 
Sorry att dra upp en årsgammal tråd, men jag är nyfiken: Hur gick det för dig? Löste du problemen med rutten? Hittade du någon bra karta?
 
Jag löste det där m ruttproblemet när jag väl var där. Där träffade jag andra cyklister som kunde hjälpa mig att uppskatta hur långt/dag jag skulle komma att cykla.

Jag hittade lite kartor där på deras geografiska institut (eller vad det nu hette), o en karta som jag köpte av en bokförsäljaren på en gata i Bishkek. Funkade fint, men gmaps är perfekt för att planera med.

Jag kan låna ut kartorna om du vill, hör av dig på epost isf.

Kolla på min blogg (adressen finns i min profil) om du är intresserad av nån sorts allmän beskrivning av resan. Det finns iaf några inlägg från när jag var där.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg