Inre resistans
Anledningen till att batterier / ackar blir sämre vid lägre temperatur är att den så kallade inre resistansen stiger med fallande temperatur.
Tänk dig att det ligger ett motstånd mellan batteriet och strömförbrukaren, (motståndet ifråga finns inuti batteriet) när strömen passerar motståndet uppstår ett spänningsfall över motståndet, allt enligt Ohms lag som lyder U=RxI där U representerar spännning, R resistans ohm och I är ström. Ju högre ström som tas ut desto högre spänningsfall. Ju lägre temperatur desto högre motstånd som resulterar i högre spänningsfall.
En förbrukningskälla som en mobiltelefon som ligger i passningsläge drar ytterst lite ström vilket resulterar i lågt spänningsfall över den inre resistansen i telefonens batteri, om man däremot börjar ringa med telefonen kommer strömförbrukningen stiga radikalt och den inre resistansen får nu en avgörande betydelse för om telefonen kommer att fungera.
En GPS drar mer ström än en mobiltelefon i passningsläge och är därför mer känslig för den inre resistansen som stiger med fallande temperatur.
Olika kemiska sammansättningar i batterier / ackar ger olika egenskaper, vill man fördjupa sig i detta finns det tjocka tegelstenar att plöja igenom.
Li-Ion batterier kräver processorstyrd (övervakad) laddning för att inte paja direkt, därför finns dom ej som laddningsbara R6 batterier, konsumenterna skulle knäcka dom direkt pga av att dom inte vet hur de skall hanteras, de har dessutom fel polspänning (4,2V/cell) samt kan explodera vid överladdning . . . inget för gemene man att hantera själv.
Till sist . . . kalla batterier återhämtar sig när de kommer in i värmen, dom behöver inte vara slut som det kan upplevas ute i kylan, när de är varma igen sjunker inre resistansen och man kan åter tömma batteriet på dess lagrade energi som finns kvar. Batterier som ej används skall förvaras svalt.
mvh Bertil