Kydex och Zytel

Ok, det här är utan tvekan den nördigaste frågan jag har ställt i ett forum, men man vill ju inte dö nyfiken heller. :)

Vad finns det egentligen för för och nackdelar med Zytel kontra Kydex? Vilket material är mest hållbart?

Ok, det här är utan tvekan den nördigaste frågan jag har ställt i ett forum, men man vill ju inte dö nyfiken heller. :)

Vad finns det egentligen för för och nackdelar med Zytel kontra Kydex? Vilket material är mest hållbart?
I vilka sammanhang? Kydex är ett fint material till slidor. Det är formbart med värme och det är segt.

Zytel är ett avsevärt tuffare material. Det rör sig om termoplastiskt polyamid (glasfiberförstärkt nylon) uppfunnet av firman duPont (USA) för många år sedan. Det heter också FRN i Spydercos regi (fiberglass reinforced nylon).

Således två olika blandningar och två olika användningsområden.

~Paul~

kydex vs zytel

Fällkniven slutade använda kydex till sina slidor av någon anledning.
Det hävdas att kydexslidor, eller rättare sagt den ansamlande smutsen och föroreningarna i dem, repar knivar pga friktion och att knivar dessutom har en tendens att frysa fast i dem vid minusgrader och kan ibland vara väldigt svåra att få ut.
Jag själv har ingen erfarenhet av kydex, tycker dock att kydexslidor är onödigt stora och klumpiga jämfört med zytel.

Jag håller i princip med dig helt och hållet.
Jag gör/använder förvisso kydexslidor, till t ex Moras knivar där jag ibland inte gillar originalet. Vill man göra egna slidor i någon form av plast så har man inte mycket annat att välja på. Och kydexen i sig är ju stark och lätt att forma så att kniven är säker i bälte eller packning.
Det jag ogillar är att det lätt uppstår repor på bladet. En lite mer teoretisk nackdel är att slidorna består av två bitar som sitter ihop med rörnitar. Desto fler komponenter desto svagare konstruktion...nitar kan (?) lossna och rosta etc. Och problemet med att knivar kan frysa fast har jag hört talas om, eller åtminstone hört spekulationer kring.
Jag tycker Fällknivens slidor i Zytel är mycket bättre i 9/10 avseenden och att kydex är något hypat. Och som du skriver, ofta onödigt stora. Jag förstår inte varför vissa lämnar 2 cm marginal utanför nitarna. Andra bra icke-kydex plastslidor är JP Peltonens och Glocks.
Hade det funnits möjlighet för hemslöjdaren, så hade jag antagligen hellre formsprutat Zytel :)
Trots detta ska jag göra en kydexslida till min WM1 för att få ett så slimmat format som möjligt i fickan, där jag enkelt kan dra loss kniven och slippa tryckknappsrem och bältesögla som är i vägen när man bär kniven på detta vis.

Kydex går ju lätt att böja runt ett objekt eller en mall. Ugn och varmluftpistol är ju inga exklusiva verktyg. Repningen syns på de flesta metallobjekt som dras ur sina fodral upprepade gånger. Det gäller att hålla rent, ofta.
Envar får ju besluta om design men 2 cm marginaler för en 5 mm rörnit tyder inte på speciellt mycket hjärna med i konstruktionen.
De konstruktioner jag varit med om att ta fram i kydex involverade inga rörnitar alls. Plaster är ju roliga i det att materialet själv kan vara den fjädrande del som håller fast objektet. Resultaten kan bli riktigt eleganta.
go tur

Jag såg en substans på en amerikansk hemsida, kan för närvarande inte minnas exakt var, som man penslade i kydexfogen. Den skulle tydligen "smälta" ihop delarna istället för att "limma". Hade jag verkligen velat prova, man kunde ju då eliminerat nitarna...

Här är en liten video om just skillnaderna mellan olika material vid kallt väder. Även ett utlåtande från Peter Hjortberger om varför dom valde Zytel.
Tror dock att den första orsaken till att dom slutade med Kydex var att deras leverantör bara försvann och att dom trots upprepade försök inte fick tag på honom igen??

http://www.youtube.com/watch?v=6LhBfUbPtfs&feature=watch_response_rev

Fredrik
Helt klart är designen, vare sig det handlar om läder, Kydex, Concealex eller Zytel/FRN, den enskilt viktigaste faktorn för hur en slida uppför sig i varierande väderlekar. M a o, det finns bra och det finns dåliga slidor oavsett material.

Jag har en custom Kydexslida till min KJ Fiskebowie och den har varit med under varierande väderförhållanden, bl a sträng kyla (nyligen) och fuktig miljö. Jag har inte haft samma problem som killen i videon. Tvärtom så hade jag problem med min läderslida som pga kylan och vätan krympte runt greppets övre del. Denna överdel sticker bara ut en liten bit ur slidan och kniven var därför väldigt svår att få ut.

Jag har bara en av Fällknivens Zytelslidor och den har jag inte testat så på den punkten kan jag inte uttala mig. Däremot har jag en del moror med plastslidor och de funkar alldeles ypperligt.

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cancerman gamla eller nya kydex slidan? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg