Kvikkjokk-Pårek

Hej! Jag funderar på att gå från Kvikkjokk via Pårek och över Gådokjåhkå till Rapadalen. Någon som har erfarenheter av den sträckningen. Tager tacksamt emot alla tips.

MVH
David
 
Kolla bron

Hej!

Fin sträckning, som blir naturlig. Man följer förstås stigen från Kungsleden mot Pårek. Därefter sneddar man upp mot passet mellan Pårektjåkkå och Stuor - Jerta. Den sträckningen ger en fin utsikt över vad som komma skall. (Du kan väl spana efter mitt grythandtag till Trangia, som jag tappade bort där 1976! :).) Lättgånget.

Kolla om bron över Kåtojåkkå finns kvar. Det kan Du göra på länken http://www.fjallen.nu Jåkken är känd för sin knepighet att vada. Jag har dock gjort det, men betydligt längre västerut. Ca 1,5 - 2 km från Pårteglaciären kunde jag en gång hoppa "torrskodd" på stenar.

Sträckan ner mot Rapadalen känner jag inte till, men senaste numret av Utemagasinet berättar nog om det, har jag för mig. Västra stranden av Rapaälven lär vara knepig på sina ställen, med videsnår. Men inte omöjlig!

Mvh
Bert
 
Tack för tipset! Det lät ju bra så det blir nog att gå in i Sarek den vägen. Det verkar även som om bron över Kåtokjåkka finns kvar! Jag lovar att hålla utkik efter ditt grythandtag.. vem vet man kanske snubblar över det när man minst anar det!

MVH
David
 
Handtaget hittat!

Jag hittade ett handtag där uppe i slutet av sjuttitalet. Det låg mitt i en blockmark och var av den moderna urborrade typen. Själv hade jag den gamla helgjutna typen och jag blev glad över uppgraderingen, men kan tänka mig att återställa det till den rättmätige ägaren.
Jag har själv borta en rostfri visp med orange plasthandtag i Sarvesvagge på väg upp mot Nietarieppvagge någon gång på 80-talet.

Gå alltid lätt packad
Tore
 
Gick den sträckan förra sommaren. Nackdelen som jag ser det är att transportsträckan genom skog och snår är ganska lång. Men inget fel på sträckningen annars. Vi fortsatte upp genom Kaskavagge efter att ha korsat Kåtokjåkkå (Gådokjåhkå) och kom till Rapadalen via Sarvesvagge. Bron var där i fjol och kommer säkerligen att vara där även denna sommar.

Apropå borttappat/upphittat i Sarek.

Kan någon förklara varför jag hittade en äldre lågsko i brunt skinn mitt på Ivarlako?
 
Grattis!

Hej Tore

Behåll handtaget!

Det är troligen inte mitt. Det jag tappade var av samma modell som ditt gamla.

Mvh Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Prinskullen-Präststigen-Läptåvagge-Njoatsosvagge-Pårte-Kvikkjokk Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10

Liknande trådar