Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025

Hejsan,

Min mor och jag planerar en (för oss) stor tur i Sarek nästa sommaren.

Dag 1 (röd): Kvikkjokk-Guoledis/Måskojávrre
Dag 2 (orange): G/Mjávrre-Tjievrajávrátja
Dag 3: (gul) Tjievrajav.-Bårddetjåhkå-Sähkokjåhkå (nära "stigen")
Dag 4 (grön): Sähkokj.- Gjávrre
Dag 5: Gjávrre-Kvikkjokk

Är den här resan lämplig att vandra?

Del1etapp1.png
Dag1-2etapp2o1.png
dag345.png
 
Ja det är inga problem med den rutten i stort.
Från gränsen orange/gul så är det brant och blockigt, men inget allvarligt. Ta det lugnt på vägen ner bara.

Första tältnatten (gränsen mellan röd och gul linje) är lämplig på ett ungefär.
Det finns flera fina och torra platser på myrholmarna om jag minns rätt.

Andra tältnatten får ni vara lite mer uppmärksamma med.
Vid gränsen gul/grön linje finns ett par bra platser. Norr om det är det sämre. Det finns så klart platser, men man kan behöva gå en bra stund. Planera för läger i god tid.
 
Det skadar inte att planera in en extra dag eller två om vi verkligen vill upp på toppen.
Om molnen hänger lågt så når de ner till toppen, och då ser man inte mycket. Upp till observatorieplatån kommer ni ändå, men inte längre. Och gå inte för nära stupet ner mot glaciären om det är dimma och moln =)

Tillägg:
Jag kan även tipsa om att det går att gå ner från toppen/observatorieplatån på baksidan. Man följer glaciärens södra sida riktning österut, och hamnar så småningom i dalen där glaciären rinner ut. Det är ungefär fyra kilometer över blockmark ner till dalen, och räkna med att det tar ungefär fyra timmar.
Den dalen kan man följa och sen genar man mellan Boarektjåhkkå och Stuor Jierta och tar sig ner till Pårek igen. Mycket trevlig runda. 1-2 dagar extra.
 
Senast ändrad:
Tack för tipserna!
Min mor är ganska "gammal" redan, fyller 50 om några år... Det är mest hon som inte orkar så långt. 20 år sen vandrade hon igenom Padjelanta..

Jag kan även tipsa om att det går att gå ner från toppen/observatorieplatån på baksidan. Man följer glaciärens södra sida riktning österut, och hamnar så småningom i dalen där glaciären rinner ut. Det är ungefär fyra kilometer över blockmark ner till dalen, och räkna med att det tar ungefär fyra timmar.
Den dalen kan man följa och sen genar man mellan Boarektjåhkkå och Stuor Jierta och tar sig ner till Pårek igen. Mycket trevlig runda. 1-2 dagar extra.
Vi vill ha som lite packning som möjligt (inkl. mat). Det kan bli svårt med maten, men kanske om vi övar lite med stor packning det kommer att bli en möjlighet.

Det skadar inte att planera in en extra dag eller två om vi verkligen vill upp på toppen.
Om molnen hänger lågt så når de ner till toppen, och då ser man inte mycket. Upp till observatorieplatån kommer ni ändå, men inte längre. Och gå inte för nära stupet ner mot glaciären om det är dimma och moln =)
Ja, vi tänkte redan ha en eller kanske två reservdagar.

Och vi behöver ett riktigt bra tält. Vad kan du rekommendera? Kan inte riktigt vara mer än 3-3,5kg men också inte dyrare än 8000 spen.
 
Så här gick jag i juli. Start och avslut i Kvikkjokk...Ska skriva mer om det i min blogg på Utsidan, Thomasvandraren
1723823275431.png

Denna tur blev en dagstur kan jag säga i alla fall, men mer kommer i bloggen under aug hoppas jag. Kan kommentera i denna tråd när jag är klar med blogginlägget.
 
Tack för tipserna!
Min mor är ganska "gammal" redan, fyller 50 om några år... Det är mest hon som inte orkar så långt. 20 år sen vandrade hon igenom Padjelanta..


Vi vill ha som lite packning som möjligt (inkl. mat). Det kan bli svårt med maten, men kanske om vi övar lite med stor packning det kommer att bli en möjlighet.


Ja, vi tänkte redan ha en eller kanske två reservdagar.

Och vi behöver ett riktigt bra tält. Vad kan du rekommendera? Kan inte riktigt vara mer än 3-3,5kg men också inte dyrare än 8000 spen.
Bergans tält tycker jag är bra, har ett Compact light som jag gillar men som verkar ha utgått, men deras Hardangervidda ser rätt likt ut. Lite tungt men bra pris för ett 3-mannatält tycker jag, 3,4 kg för 3500 kr.

”Fyller 50 om några år” räknas inte som gammalt här på utsidan för övrigt…
 
Även jag har ägt ett Bergans Compact Light 3 som jag recenserat här på Utsidan. Ett bra och prisvärt tält, dock tycker jag 3-pers varianten är mer lämpat till 2 personer pga av innertältets mått.
Hardangervidda 2 har ganska låg innerhöjd på max 90 cm som man bör vara medveten om och kan begränsa möjligheten att sitta upp och röra sig i tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Prinskullen-Präststigen-Läptåvagge-Njoatsosvagge-Pårte-Kvikkjokk Fjällvandring 7
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6

Liknande trådar