• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kvicksilverbarometer

Jag såg på en "Antikmässa"/glorifierad loppis häromdagen en kvicksilverbarometer och en sådan har jag alltid velat ha. Så glad i hågen slängde jag mig på den för en närmare inspektion. Tyvärr så var hela kvicksilverstapeln uppblandad med luft vilket gjorde att jag avstod från köp.

Men hur ligger det till igentligen, finns den någon bra metod att bli av med såna avbrott? Eller om det fattas kvicksilver, kan man köpa det någonstans nuförtiden? Eller betraktas rent av en sådan tingest som en domedagsmaskin som genast med största försiktighet skall lämnas in till skyddsklädda miljöexperter?

Leif...
 
Kvicksilver är väl ganska förbjudet idag så det är nog svårt att köpa.... Av med luftbubblorna borde man väl kunna bli genom att tömma den och sen fylla om den... Man få då peta in en tunn slang eller nåt för att få in luft så kvicksilvret rinner ur, och sen får man väl försöka att fylla den genom genom samma slang (när den är upp-och-ner) så den är helt fylld med kvicksilver när man vänder den rätt.

Men som sagt var, kvicksilver är ju inte så himla nyttigt så man ska nog inte pilla med sånt där om man inte har koll på vad man gör.
 
Ungefär vad jag resonerade mig fram till också. Nåja, kanske lika bra att nöja sig med att ha kvicksilvret i munnen då.

Leif...