Kvalite Point 65

Nu är det väl stor risk att jag startar en ny "våg" av diskussioner angående kvalitetsnivån på Point vs "Tahe" kajaker ,vilket inte är meningen med detta inlägg, men eftersom vi står inför ett evetuellt nyinköp så måste jag ställa följande fråga:

Hur hög är egentligen kvaliten på en Point kajak?

(Märk väl att det är inte kvaliten på "egenskaperna" dvs. beteendet i vattnet jag är ute efter)

Jag/vi har en del dåliga erfarenheter och när vi har hört oss omring så verkar det vara så att de flesta bara är "så där" nöjda dvs. mycket kajak för en låg peng men absolut inte mer...

Läckande luckor,ojämn kvalite på skrov, dålig hållbarhet på färg, fotstöd som lossnar "kluckande" skeddor och halvbra innerfinish är tydligen saker som folk har haft "problem" med..

Jag/vi hade tidigare en Point XP som vi var missnöjda med men eftersom vi gillade kajakens övriga prestanda så undrar vi om det kanske bara var så att vi fick ett måndags ex (vår hade "fel" på skrovet) eller om det helt enkelt bara är så att..åter igen.. "det är mycket kajak för pengarna men inte mer"? För då finns det ju en hel del både billigare o dyrare alternativ som är mer lockande..

Snälla..undvik gärna svar som tex. "Jag har aldrig haft några problem, det är en super kajak" utan var gärna lite kreativa och ärliga..

Kvalitets problem?

Vilka problem hade ni med skrovet?

Jag sitter just nu i en diskussion med Point rörande skrovet på min kajak. Nu är det iofs så att kajaken kanske är transportskadad eller utsatt för ett "handhavandefel" från min sida (ytterst tveksamt) och jag vill därför inte uttala mig om de eventuella bristerna utan återkommer när allt är avklarat.

Vad jag däremot tycker är anmärkningsvärt är deras lite nonchalanta still och bristande engagemang. Hitintills så tycker jag att de uppträder med en lite väl överlägens ton vilket, i alla fall, jag inte hade förväntat mig från en så pass etablerad leverantör, riktigt dåligt faktiskt. Men som sagt jag är bara i början av en process…

Jag skulle vara evigt tacksam för all information angående "skrovproblem", vilken typ, generell kvalité osv. men även hur ni gick till väga vid en eventuell reklamation. Kontaktade ni konsumentverket osv. Vill ni maila mig direkt så når ni mig på roberth_olsson@hotmail.com.

[Ändrat av Roberth 2006-07-12 kl 06:44]

Har haft en XP, köpt sent -03.

Dessvärre blir det ett fantasilöst svar; "inga problem".

Den hade bra, eller normal finish och inget konstigt hände med den under tiden jag hade den.
Den vägde dock några kilo mer än vad som uppgavs.

Luckorna var täta - men frånsett montaget i däck - så är ju det mer avhängigt Kajaksport. Kajaksportluckor är ju vanligt på betydligt dyrare kajaker.

Om ni haft problem tycker jag det är helt OK att ta upp det här, särskilt om reklamationen inte funkat. Men det är förstås viktigt att kritiken då är ganska specifik och konkret.

[Ändrat av Mezzner 2006-07-12 kl 06:58]

Oavsett hur lite man betalar för en kanot eller annan pryl för den delen tycker jag att de skall uppfylla de funktioner som de uppges uppfylla.
Har en kanot skott och packluckor skall de vara täta. Ifall delar lossnar eller ej fungerar har man rätt att ryta till.

Point 65 ligger ju inte längre i det lägsta prissegmentet, priserna brukar variera en del med årstiden, men fullt listpris är i alla fall inte på budgetnivå.

En sak som verkar var typiskt på kajaker är att kvaliten riskerar att vara ojämn. Det hänger väl helt enkelt ihop med att det är så pass mycket hantverk med i bilden. Har man då personal som omsätts, och för de större märkena - ganska mycket personal, så är det lätt att inse att det finns risk för variatiner och måndagsex under veckans alla dagar.
Sånt löser man iofs med kräsen rekyrtering, internutbildning, konsekvent processer och efterkontroll. Men allt detta kräver förstås ständig uppmärksamhet, eftersom tillverkningen inte bara beror på formverktyg, maskinpark eller liknande.

Återigen, all kritik av slutprodukten blir effektivare och rättvisare om den är konkret och specifik!

Efter mitt besök hos P65 igår där jag klämt och känt på prylarna, så får jag desto mer en uppfattning att P65 är kajakernas "Jens of Sweden". För de som inte vet, så var det en MP3-spelare från Korea som blev svensk genom att sätta ett varumärke på.

Så där

Jag har både goda o dåliga erfarenheter..
Min gamla kajak (nuvarande Tahe kajakerna) höll hyfsad kvalite men min senaste XP var jag inte precis nöjd med.

Kvaliten på skrovet var absolut inte det bästa utan väldigt ojämn, tunn på vissa ställen och tjokare på andra och desutom så vägde den ca 3-4 kg mer än angivet. Luckorna har tidigare diskuterats och visst är det så att de tillverkas av Kajaksport men "monteringen" borde vara Points ansvar och på min kajak var jag tvungen att tätta infästningen dvs. ytan som ligger mot skrovet för att det skulle bli tätt. Jag hade den "gammla" gula färgen på min kajak och den blektes väldigt snabbt, hur det är med de nya färgerna vet jag inte.

Numera har jag en Skim och det är helt klart en stor kvalitets skillnad, faktum är att även min ny inköpta Reval (Tahe kajak) känns mer gedigen, så visst finns det både dyrare och billigare kajaker med högre kvalite. Nu kan det ju vara så att även jag råkade ut för ett måndags..eller tisdags ex.

Hej!

Hade själv en point RS i en halv säsong, den som senare blev X-ray.
Tyvärr är jag nog för pedantisk för att köpa en kajak som inte är bättre än så.

Först var främre packluckan så dåligt monterad att den läckte ganska rejält.

Sedan var materialet i skrovet undermåligt. Väldigt mjukt på en del ställen och hårt på andra.
En sak som jag direkt la märke till var att det blev upphöjningar där skottväggarna var.
Ganska ordentliga upphöjningar också, man kunde se var skottväggarna var när man satt i kajaken.
Det har jag inte sett på någon av mina andra kajaker.

Kvaliteten på gelcoaten var inte heller något att skryta med. Minsta lilla grundkänning så fick jag repor ända in i glasfibern.

Naturligtvis kan jag ha fått ett måndagsex, men kompisen som köpte en likadan kajak samtidigt hade exakt samma problem.

Det är inte fördomar som får mej att rata point, men när man paddlar 9-10 månader per år som jag gör, så måste man ha grejer som håller för det.

Har även funderat på en point crunch.
Åkte och tittade på en sådan häromdagen, men blev inte ett dugg imponerad.
Jämförde den med min rotationsgjutna Valley Aquanout och upptäckte till min förvåning att det var en himmelsvid skillnad.

Trist, eftersom jag tycker att point tillför kajakbranschen en hel del med sin marknadsföring och så vidare.

// Krille

Min kajak var tydligen rätt lyckad jämfört med andra P65:eek:r. Ett skott gick att ana i skrovet, men bara i vissa vinklar och absolut inte i däcket. Att skotten syns lite i skrovet har jag sett på andra kajaker. Det brukar ju inte var några bucklor precis, men det är ju ingen fördel med en aldrig så liten men skarpbrytning där strömningen ska vara laminär.

En ska jag faktiskt reagerade på som inte hade med det fysiska utförandet att göra, var dock garantisedeln. Det var ju garanti (förstås), men den innehöll formuleringar som gjorde att den kändes som upplagd för godtycke. Har ingen som helt erfarenhet av reklamationer hos dem, men garantin verkade faktiskt lite väl reservationsfylld.

eos; sa:
...

Sedan var materialet i skrovet undermåligt. Väldigt mjukt på en del ställen och hårt på andra.
En sak som jag direkt la märke till var att det blev upphöjningar där skottväggarna var.
Ganska ordentliga upphöjningar också, man kunde se var skottväggarna var när man satt i kajaken.
Det har jag inte sett på någon av mina andra kajaker.

Kvaliteten på gelcoaten var inte heller något att skryta med

......

Egentligen ville jag inte kommentera några inlägg eftersom jag är mitt uppe i en diskussion med Point men när jag läser ovanstående inlägg så känner jag mig besviken och lite rädd för att jag har gått på världens nit..

Jag har liknande problem men mina upphöjningar finns även på andra ställen, förutom att det ser förjävligt ut så känns det nästan som om man åker bergodalbana när man drar handen längs med skrovet. Jag har hela tiden trott att det berode på en transportskada men nu blir man ju lite osäker..(förmodligen är det en kombination)

Jag trodde faktiskt att man inte behövde räkna med att en kajak för nästan 20 000:- skulle kunna se ut på det viset, helt ärligt hade jag vetat det så hade jag nog inte ens köpt en glasfiberkajak. Det konstiga är att ingen av mina vänner har haft några liknande problem och deras kajaker har överlag varit betydligt billigare.

Hmm..herregud vad jag känner mig dum, är det så att man helt enkelt var för godtrogen på gick på allt snack om "svenskt, bra kvalite" osv ??

Usch, är det så ja då är det ju tråkigt..väldigt tråkigt och väldigt synd för det är ju en vacker o rolig kajak..

De enda som lever upp till "svensk kvalitét" är VKV. Byggda i Sverige, fin finnish och livstidsgaranti.

Points sajt ger en obehaglig känlsa där många osanningar återfinns. Kanske återspeglar det hur kanoterna byggs?

Osanningar eller omedvetna felskrivningar finns i nästan pinsamt stor utsträckning hos dom flesta kajakåterförsäljare.

Annars håller jag med om att kvaliteten på vkv är oerhört mycket högre, oavsett vad man tycker om dom i övrigt:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
schuka Aquilo och Reval; kvalite? Butiker och leverantörer 17
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg