kurser...

-Patric-; sa:
Ulf M; sa:
Jag hittar inget om "WEISS" någon annan stans på nätet heller, så det verkar vara något självsnickrat...

Men Ulf, vart skrotar du omkring.. Bara i det militära eller? Har du någon åsikt om vilka kurser som är braiga?
Så klart jag har en åsikt... :p
Men ingen erfarenhet av andra än SÖS och FBU.

Kam man stå ut med lite "militärer" och i övrigt är berättigad så är FBU:s "Grunder barmark" v32 på Väddö (en bit från Norrtälje) ett väldigt kostnadseffektivt alternativ och numera även med ett helt gäng "½-civila" lärare inblandade.
Nackdelen är ju att det inte är platsgaranti på den kursen.

SÖS GK har jag till 99% hört gott om, bla från sambon.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av de kommersiella kurserna, t ex Överlevnadscentrum.

Men generellt kan man väl tro att det bara är SÖS och FBU som har någon form av kvalitetssäkring.

Ett tips kan vara att konsultera http://www.fbu.se och leta upp en förening/förbund som ligger nära till och fråga om någon lokal/regional överlevnadsutbildning finns planerad.

MVH
/Ulf

Jag hoppas innerligt att Överlevnadscentrum i Karlsborg är seriösa med tanke på vilka personligheter som har satt sitt namn på kursverksamheten, Chefsinstruktören e ju Ingvar Krancher och han har väl några timmar i skogen.. :)

Problemet som jag upplever med överlevnadscentrum är att kursen är väldigt kort och att den känns lite "företagsanpassad".. Man får mer en känsla av "kick-off" än av friluftsanpassad överlevnadsteknik.

-Patric-; sa:
Jag hoppas innerligt att Överlevnadscentrum i Karlsborg är seriösa med tanke på vilka personligheter som har satt sitt namn på kursverksamheten, Chefsinstruktören e ju Ingvar Krancher och han har väl några timmar i skogen.. :)

Problemet som jag upplever med överlevnadscentrum är att kursen är väldigt kort och att den känns lite "företagsanpassad".. Man får mer en känsla av "kick-off" än av friluftsanpassad överlevnadsteknik.
Instämmer!
Ingvar är snudd på lika mycket guru som Fält.

Sedan faller inte alla för "vildmarkskonceptet"... :)

Lars Fält kör ju kurser tillsammans med Ray Mears och dessa skall vara "expeditioner i subarktisk miljö"... Men inte tycker jag att åka lite släde och bo i trestjärning timmerstuga är speciellt "expeditionslikt". Men även gamla rävar måste ha en födokrok - i detta fall 15000kr/deltagare (eller något ditåt)...

/Ulf

Ulf M; sa:
Sedan faller inte alla för "vildmarkskonceptet"... :)

/Ulf

Det e väl sant.. Men vissa som tillexempel mig gillar skogsprylen. Det e lite därför SÖS känns så lockande eftersom man får lite "föreningskänsla" av dom samtidigt som Håkan Strotz känns väldigt kompetent och seriös. (sedan så kan jag ha fel!)

FBU

Körde överlevnad i vpl på k3 och nån helg kurs med fbu
och sedan kört barmark grund och vinter överlevnaden med fbu. Fbu har på sina vecko kurser instruktörer ifrån F.Ö.S (försvarets överlevnads skola K3) som ÄR mycket kunniga, tycker verkligen att du skall titta på deras utbud! Kan maila mig om du vill ha mer info..
stelfen@hotmail.com

Re: FBU

lkk; sa:
...
Fbu har på sina vecko kurser instruktörer ifrån F.Ö.S (försvarets överlevnads skola K3) som ÄR mycket kunniga
En lättare modifikation av sanningen - FBU har överlevnadsinstruktörer utbildade av FÖS och endast i undantagsfall så är det faktiskt folk från just FÖS som håller dessa, helt enkelt pga deras arbetsbelastning, bl a omfattande utbildning av piloter så dessa är godk. för internationella uppdrag.
Därmed inte sagt att överlevnadsinstruktörerna som håller FBU-kurserna är ett uns sämre, utan de är precis lika kompetenta.

Helt riktigt, blev lite fel där.
Det är inte Fös instruktörer ifrån Fös k3 men utbildade Fös instruktörer som jobbar som officerare ute på förbanden tex fbjs som jag har haft.
Dom är ochså med på utb piloter och annan försöksverksamhet med Fös.

näää.. Aldrig FBU, en lokalavdelning ville att jag skulle hålla en överlevnadsutbildning baserat på min värnplikt och mitt friluftsintresse så dom håller jag mig långt ifrån.. Sedan så tycker jag att det är lite otäckt med allt för militärt intresserade människor som av någon anledning inte duger i den riktiga försvarsmakten utan håller på vid sidan av... uuhh!!

(kanske har fel men jag har aldrig träffat någon från FBU med hela servisen intakt!)

-Patric-; sa:
(kanske har fel men jag har aldrig träffat någon från FBU med hela servisen intakt!)

Var på holken precis och funderade lite på det här fenomenet FBU och kom på att jag inte har en jävla aning om vad jag pratar om, trots detta så har jag med många andra en otroligt negativ bild av FBU.. Min bild är som jag beskrev ovan och den är troligtvis helt felaktig, varför är det då så många som har den bilden..? Vad fyller FBU egentligen för funktion? Om någon kan bortse från förra meddelandet och istället förklara för mig..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
WildHeart Kurser? Överlevnad 4
rapture Kurser Överlevnad 0
Tallrot Kurser Överlevnad 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg