Kuriosa LK70!?

Guest

Gäst
Eftersom det verkar som en hel del här har erfarenhet av försvarets gamla LK70 så passar jag på att slänga ut några frågor. Klart är att LK100 och även FJS säcken tillverkas av Sacci, tittar man på Saccis hemsida så står där att de tillverkade LK70 samt LK35 under 60- och 70-talet. Ok, nu skall jag komma till skott... I min egen LK70 finns kronans tryck med 1982 stående över och trycket Haglöfs under, vilket det även stod på en hel del säckar under min jägartid i Kiruna. Tillverkade både Sacci och Haglöfs LK70:n?
Är det någon som har någon erfarenhet av att byta ut avbärarbältet för att göra säcken lite mer användbar? Läste någon som gjort en "enpunktsupphängning" av bältet. Hur gör man det och vad är vitsen?

Enpunktsupphängning m.m.

Om höftbältet sitter fast i en punkt på mitten av säcken kan höfterna röra sig friare när man går. Det är betydligt bekvämare än stelare höftbälten eftersom musklerna arbetar mer naturligt.

Jag gjorde följande på min gmla LK70: en st. kraftig plast/nylon-pinne (från en gammal uppsågad Colemanram) fästes centralt i nedersta tvärgående röret på ramen. Höftbältet fästes i stången. Klart. Rekommenderas :)!

Klättermusen, Norröna och Modan gör säckar med enpunktsupphängning. Även Bach har några modeller tror jag. Fjällräven kopierade Klättermusens lösning för tio år sedan och även Haglöfs försökte göra det ( de första Climber-säckarna från 80-talet).

Det finns också säckar där bältet medger rörlighet fast det sitter fast i två punkter. Saccis FJS är ett exempel och en trevlig säck att bära. Även Archteryx och Bergans säckar är flexibla mot höften.

/J.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Lk70 - de extra facken Transportera 5
Beigarth LK70 ryggsäck Transportera 44
eyck Mått Ryggsäck LK70 (a.k.a. 70L, K) Transportera 3
abcdefghijk LK70 Transportera 11
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg