Kunskap om våris

Vårisen anses både farlig och något svårbegriplig. Att den är farlig, genom att snabbt kunna kollaps, är de flesta överens om. Men exakt vad som är våris, hur snabbt den kan kollapsa, hur man kan avgöra när och varför vårisen bryts upp i smala stavar, är mer vagt formulerat.

Från amerikanska isjaktsseglare hävdas det att vårisen hållfasthet beror på hur den bildas. Is med stora oregelbundna kristaller håller bättre än is med små bikakeformade kristaller . Se bl.a. http://www.sailingsource.com/ice/articles/ice_grain.htm
Jag finner denna förklaring trolig, men har inte sett den tidigare i varken vetenskapliga källor eller genom erfarenhet av ”isfolk” i Norden.

Stämmer detta borde vi bättre kunna förutsäga vårisen hållfastighet och egenskaper.

Det vore intressant att höra om någon har observationer eller kunskap som styrker eller motbevisar denna tes.

varierar på liknande is

I lördags åkte vi på is som visade våristendenser. Upplevde då (liksom jag gjort tidigare) att det finns två typer av isar som var mer eller mindre degenererade. Det var som ett oregelbundet lapptäcke med områden i storlek av ca. 100x100 meter där dessa två typer av isar fanns. Fick inte känslan att det var olika bildningssätt på dessa områden, utan snarare att värmen hade påverkat vissa områden mer än andra.

Jag vill inte motsäga det du säger, bara att jag har känslan att bildningssättet inte är hela sanningen till varför viss is degenereras snabbare än andra.

Bildningssättet kan vara är EN faktor

Jag tror inte heller, som du Krister, att bildningssättet eller kristallstrukturen helt bestämmer vårisen egenskaper. Men jag misstänker att den kan spela en stor roll.

Två faktorer har stor betydelse för vårisens hållfasthet: storleken på isstavarnas tvärsnitt, samt hur pass uppluckrade ”kittet” mellan isstavarna är. Isstavarnas form har troligen också betydelse, oregelbundna former låser bättre än mer runda former. (Andra faktorer som istjocklek och iskvalité spelar också en viss roll.)

Frågan är: om vårisen omformas till allt smalare isstavar under solen och värmens inverkan, eller om olika typer av is ger olika form på isstavarna/isklossarna och därmed olika hållfasthet?

Jag har svårt att se att det etsmönster man kan se i vårisen, är något annat än gränserna mellan iskristallerna. Om detta mönster blir mer finmaskigt med tiden skulle detta kunna bero på att iskristallerna om våren delar upp sig i allt smalare stavar. Men jag har inte sett någon förklaring till hur kristallerna skulle kunna omformas i vanlig sjöis (omvandling av kristallerna kräver normalt mycket stora tryck, som i botten av glaciärer).

Därför misstänker jag att bildningssättet spelar roll, och att viss is kan bilda smala stavar som lätt kan kollapsa, medan annan is inte alls bryts upp i smala stavar och därmed har bättre motståndskraft för vårens sol och värme.

Möjligen kan dina upplevelser av stor variation bero annat än på lokala variationer i isens struktur. Men jag undrar om det inte är mer troligt att isens struktur variera lokalt, pga. varierade förutsättningar under isläggningen (t.ex. kortvarigt lätt snöfall under svag byig vind), än den utsätts för lokalt varierande sol- och värmepåverkan.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg