Kungsledens broar med mera?

Hej,

Har planerat gå en bit av Kungsleden med ett par kollegor till sommaren men jag läste nu i en annan tråd att broarna kan vara nere ifall man är ute för tidigt.

Finns det någon information om när broarna brukar vara uppe samt när man som tidigast bör gå? Undrar också vilken del av Kungsleden som bör vara lämpligast, vi har ungefär 7-8 dagar på oss att gå och ett par I gruppen är inte speciellt vana så vi har tänkt det rätt lugnt, men skulle vilja ha en så varierande bit av leden som möjligt då mina kamrater aldrig varit i Sverige tidigare.

Tacksam för alla svar och tips, :)
//Max.

Hej,

Har planerat gå en bit av Kungsleden med ett par kollegor till sommaren men jag läste nu i en annan tråd att broarna kan vara nere ifall man är ute för tidigt.

Finns det någon information om när broarna brukar vara uppe samt när man som tidigast bör gå? Undrar också vilken del av Kungsleden som bör vara lämpligast, vi har ungefär 7-8 dagar på oss att gå och ett par I gruppen är inte speciellt vana så vi har tänkt det rätt lugnt, men skulle vilja ha en så varierande bit av leden som möjligt då mina kamrater aldrig varit i Sverige tidigare.

Tacksam för alla svar och tips, :)
//Max.

Hej!

Som en tumregel för hur tidigt man bör kunna vandra kan man kolla när STF-stugorna öppnar för sommaren. I de nordligaste delarna av Kungsleden brukar det ske precis efter midsommarhelgen.

Mvh Filip

Hej!

Som en tumregel för hur tidigt man bör kunna vandra kan man kolla när STF-stugorna öppnar för sommaren. I de nordligaste delarna av Kungsleden brukar det ske precis efter midsommarhelgen.

Mvh Filip
Tack för svar, misstänkte att det var runt där mer var svårt att hitta exakt information (eller så vet jag kanske inte vart man hittar det bara). :)

Tack för svar, misstänkte att det var runt där mer var svårt att hitta exakt information (eller så vet jag kanske inte vart man hittar det bara). :)

På norra Kungsleden (Abisko-Nikkaluokta) öppnar stugorna 16/6. Enklaste sättet att hitta informationen är att gå in på Svenska turistföreningens hemsida och använda sökrutan uppe till höger och skriva in namnet på fjällstugan.

Norra Kungsleden har bara fasta broar och inga båtar.

Kom dock ihåg att vissa år har snösmältningen kommit igång senare och exempelvis tjäktapasset (mellan Nikkaluokta-Abisko) har ej varit passerbart förrän i juli.

På norra Kungsleden (Abisko-Nikkaluokta) öppnar stugorna 16/6. Enklaste sättet att hitta informationen är att gå in på Svenska turistföreningens hemsida och använda sökrutan uppe till höger och skriva in namnet på fjällstugan.

Norra Kungsleden har bara fasta broar och inga båtar.
Sant att det inte finns någon båtpassage om man går till Nikkaluokta men ska man vara petig så går Kungsleden faktiskt till Vakkotavarre och här finns en båtled över Dievssajávri där båtarna inte läggs i förrän Teusajaurestugorna öppnar.

Förekommer att islossningen och laviner går hårt åt broar.

Men tror att norra Kungsleden inte drabbas så ofta.

Thure

KUngsleden Abisko till Vakkotavare är det inga utsatta broar men en båt i Teusajaure som sagt.

Man har dock, som också sagts, Tjäktapasset, kungsledens högsta punkt. och får 2 år sen var det mycket sen snösmältning, så en koll innan kan vara bra om man är tidigt ute.

håll koll här och på tex STF.s facebook sida, kanske ett telefonsamtal till Abisko Turiststation

Tack för alla svar!

Om man går tidigt eller mitten av Juli bör det inte vara några problem hoppas jag? Problematiken vi har är att vi måste boka flyg och ta ledigt flera månader innan så vill inte boka en tid då det är risk att vi inte kan vandra.

Om du har facebook är det ett hett tips att följa STF-stugorna där! Jag gick Abisko-Nikka strax efter midsommar i år och det var hellugnt. Lite snö ca 100m i Tjäktjapasset men inte så mkt att vi behövde snöskor. Lite snö här och var på andra ställen men verkligen inget svårframkomligt med kängor. Iom att vi följde stugorna på facebook kunde vi under veckorna ledandes upp till starten skaffa oss rätt bra uppfattning om snö- och vattenläget och packa/förbereda oss därefter.

En sak att fundera på är också hur mycket sällskap av andra vandrare ni vill ha? Det kan vara rätt mycket folk mellan Abisko-Nikkaluokta i mitten på juli. Kvikkjokk-Saltolukta (om man gör avsteg med dagstur från leden) och Hemavan-Ammarnäs (längre söderut och alltså i snitt lite tidigare snösmältning) ger lite mindre trängsel men väl så fin upplevelse. Lycka till!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg