Kungsledens broar med mera?

Boka du, det hade jag gjort. Men man får alltid vara beredd på att planera om
läs tex detta inlägg från 2015

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=728382&postcount=133

Christian
Alright, men antar att det är mindre chans att behöva ändra planerna ju längre in på sommaren man kommer(?).

Om du har facebook är det ett hett tips att följa STF-stugorna där! Jag gick Abisko-Nikka strax efter midsommar i år och det var hellugnt. Lite snö ca 100m i Tjäktjapasset men inte så mkt att vi behövde snöskor. Lite snö här och var på andra ställen men verkligen inget svårframkomligt med kängor. Iom att vi följde stugorna på facebook kunde vi under veckorna ledandes upp till starten skaffa oss rätt bra uppfattning om snö- och vattenläget och packa/förbereda oss därefter.
Bra tips, skall se till att följa dem. Tack! :)
Om det krävs snöskor är det nog lite för tufft för de flesta i gruppen men vi får se.

En sak att fundera på är också hur mycket sällskap av andra vandrare ni vill ha? Det kan vara rätt mycket folk mellan Abisko-Nikkaluokta i mitten på juli. Kvikkjokk-Saltolukta (om man gör avsteg med dagstur från leden) och Hemavan-Ammarnäs (längre söderut och alltså i snitt lite tidigare snösmältning) ger lite mindre trängsel men väl så fin upplevelse. Lycka till!
Inte för mycket sällskap tror jag men det beror ju lite på vad "mycket" är. Är mycket att möta på 50 pers på en dag eller 5?

Så ju mer söder ut ju mindre folk? Vi funderade mest på den första och andra delen av leden men kanske tredje kan vara intressant med. Det som är viktigast för de flesta i sällskapet är att se fina landskap. Är det mer myggor ju mer söderut man kommer med eller ungefär samma överallt?

Också återigen tack för alla svar allihopa. :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg