kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka?

ja, jag vet inte hur långt man kommer riktigt. nån sa att man kunde skidra lika långt som man går, och jag går glatt 25 km+ om dagen i terräng (som kungsleden).

Hur långt man hinner beror så mycket mer på förhållanden vintertid än sommartid. Men det beror också på om man är i fjällen för att "se mycket natur" eller "se natur mycket". Jag får intrycket att du är ute efter den första typen av upplevelse, att du är en "rask" person (inte sitta och slöa), och att du är van vid att hålla igång länge.

När jag gjorde lumpen hade vi krav på oss att kunna hålla 30 km/dygn uthålligt och upp till 45 km/dygn enstaka dygn (eller var detta barmarkskraven? minnet sviker). Å ena sidan är det krav som ställs på vältränade ynglingar med ca 12 timmar marschtid (rasterna borträknade), å andra sidan är det med militär utrustning (vita blixten och stora tunga pulkor) och i norrländsk skog.

Jag var uppe ett varv runt Kebnekaise 2010, ca 5 mil på knappa 5 dagar. Dagsetapper på 4 km (halvdag), 7 km, 7 km, 13 km, 15 km, grovt mätt på kartan nu i efterhand. Vi kom aldrig iväg på morgonen, alltid på förmiddagen (kl 9-10), och vi höll aldrig igång tills det blev mörkt. De första 2,5 dagarna hade vi tunt snötäcke och var tvungna att sicksacka mellan uppstickande stenar, och dessutom uppför eller plant. De längre etapperna kom när det blev mer snö och bitvis medlut. Jag tyckte att det var slött tempo, inte för att det gick långsamt när vi väl rörde på oss, utan för att vi la så lite tid per dygn på att faktiskt röra på oss.

Effektiva marschrutiner ger bra distans, om förhållandena tillåter.

Om du menar den väg som är markerad på kartan så gick jag där i sommar och det är brant uppför på ett ställe, mycket brant upp på ett annat ställe och brant nerför på två ställen. Skall installera friluftskartan på min dator så kan jag förklara var.

oops då var jag nära att ställa till det för oss. vilken tur att jag frågade här. jag måste nog hitta en kortare rutt!

Vi kom aldrig iväg på morgonen, alltid på förmiddagen (kl 9-10), och vi höll aldrig igång tills det blev mörkt.

jag gillar din definition på 'förmiddag' :)

bra att du påpekar det där med uppstickande stenar också. det problemet hade vi bara vid en mycket kort passage på hardangervidda men det gör att jag förstår att sådant sackar rejält om det pågår under längre sträckor!

jag ska korta den planerade turen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pilkslitern Kungsleden 2019 Turskidåkning 9
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
icz Risker på Kungsleden på vintern? Turskidåkning 8
royo Lavinfara längs kungsleden? Turskidåkning 29
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
svinkall isar längs kungsleden Turskidåkning 6
pihog GPS för orösat -Kungsleden Nallo? Turskidåkning 5
MjrKrash Kungsleden February 2009 Turskidåkning 3
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
Emmma magsjuka på kungsleden... Turskidåkning 2
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
Sallle Kungsleden i januari? Turskidåkning 7
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
firro Tid för hela Kungsleden Turskidåkning 1
OveS Kungsleden i mars Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
fredriksson Kungsleden Turskidåkning 11
Red Telemarkskidor på Kungsleden? Turskidåkning 2
ursuz Skate-skidor på Kungsleden?! Turskidåkning 11
ursuz Kungsleden på skidor?! Turskidåkning 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg