Kungsleden/Sarek ?

Jag har tänkt att vandra på Kungsleden eller i Sarek i sommar, ca 2 veckor. Någon som har tips på startpunkt, mål och etapper. Tips på bästa tidpunkt, stugor och eftersom jag kommer söderirån med bil om någon känner till en bra bilparkering i närheten av leden.
M.v.h. Kennet

Du har ju lämnat vidöppet i din fråga. Om du skall gå i Sarek så är det ju stugfritt, om du vil ha stugor så skulel jag rekomendera Padjelantaleden (men då är det transport tillbaka till bilen som är problemet).

Kan du inte beskriva dina tankar mera. Tält/stuga/kombination? annat?

Ett förslag är att ställa bilen i Vakkotavare och sedan gå: Teusajaure -Kaitmjaure -Singi -Kebnekaise --Nikkaluokta -Vistas -Alesjaure -Tjäktja -Sälka -Hukejaure -Sitasjaure -Ritsem. Sedan tar du enkelt bussen tillbaka till Vakkotavare.
En annorlunda tur som bör ta knappt 2 veckor. Du går både längs Kungsleden och andra mindre bevandrade vägar. Etapperna varierar i länd från ganska korta till långa. (mellan 9-25km/dag) Från Nikkaloukta rekommenderas båtskjuts upp längs Vistasvagge, på så sätt förkortas den etappen till 23km. Har du tält går det naturligtvis bra ändå.
För denna tur bör du förstås ha vandrat innan, eftersom det är en hel del långa dagsetapper samt något ödsligare vägar (främst Sälka-Huke)
Går att variera på många sätt, tex att gå Vistas -Nallo -Sälka (bra om du vill förkorta turen något, eller göra någon spännande topptur vid Nallo)

Om du gillar att vandra på snö är midsommar en bra tid, gillar du värme och inte har något emot mygg är juli bra, har du inget emot lite svalare väder är slutet av aug/ början på sept fint. Höstvandring är också mysigt, men man för vara beredd på regn och kanske snö..Mest folk i juli.
MVH/Emma

Förslag på fina tältplatser

Jag rekommenderar fortfarande samma tur, med tält blir det faktiskt ännu bättre, eftersom du då kan dela upp etapperna i mer jämna och bekväma avstånd.
Här kommer några förslag på fina tältplatser. Jag har hoppat över de områden som jag inte känner till så bra, så resten får du planera själv..

1. Mellan Kaitum och Singi, ungefär vid den förfallna kåtan som är utmärkt på kartan (eller strax söder om den) finns fina tältplatser.
2. Uppe vid Jierttajavri, mellan Kaitum och Keb. Här kommer du från leden litegrann...
(vart man väljer att tälta häremellan fram till Nikka beror naturligtvis på om man vill stanna till vid Keb eller inte)
3.I Vistasdalen finns många vackra platser, ett förslag är ungefär halvvägs upp mot Vistasstugan, vid jokken som kommer ner från Duopmacohka, där finns ett fint vattenfall..
Mycket populärt är också vid bron över mot Kaskasavagge, på västra sidan av bron.
4.På väg mot Ales rekommenderar jag att tälta vid sjöarna i Vistasvagges nordligaste del.
5.För mer högalpina äventyr går det att finna tältplats vid sjön 1078 nordväst om Nallostugan. Bra utgångspunkt för bestigning av nallo eller Sielmatjåkka. Vackert läge vid glaciär..
6.Vid Reiddajavri i Stuor Reiddavagge är det vackert lugnt och mäktigt.
7.Vid bron över Tjäktjajåkken längs leden mot Hukejaure.

Sådär, några förslag. Som du kanske förstår så är detta område ett av mina favoritplatser på jorden... =)
/Emma

Ta Sarek

Jag tycker du skall vandra i Sarek, ett vackrare ställe finns inte. Om du åker bil åker du från Jokkmokk mot Kvikkjokk, Strax innan blackälv, ligger mitt emellan, svänger du höger mot kraftstationen ( är märkt med skylt ), kör vägen till slutet, ett par mil,där finns en parkering vid älven sitoärno, parkera där, gå över älven och följ grusvägen en mil till Aktsestugorna sedan är det bara att gå in i Sarek. Detta är snabbaste vägen till Sarek. Glöm inte att gå upp på Skierfe och se ned på Rapadeltat, det är grymt.

Glömde nämna

Glömde nämna att efter ni vandrat en mil på grusvägen kan ni antingen följa stigen genom skogen ( 6km ) eller ropa på båt med comradion som finns i en brevlåda där, om jag minns rätt, så totalt måste ni vandra 16 km för att komma till Aktsestugorna.

Jag måste bara säga att jag håller med om Sarek. Sarek är för tältvandraren väldigt lättvandrat. Om man bara är medveten om att det är tält som gäller (även då det regnar) så är det klart att föredra framför Kebnekajse som innehåller mer stening terräng och fler turister.

mvh Christian

Kebnekaise är glest befolkat utanför lederna

Min erfarenhet är att Kebnekaiseområdet (OBS! Utanför lederna) är mer glest "befolkat" än Sarek. Jag har vandrat över en vecka flera gånger i områdena runt Mårma/Kåtotjåkka/västra sidan av "Abiskoalperna" utan att se en enda människa.
Den enda plats i Sarek jag upplevt något liknande är 2 turer i Njåtjosvagge.
Sarek är ganska lättvandrat för en tältvandrare om man inte räknar in vaden. Man ska dock ha klart för sig att inget skydd (stuga, nödtelefon) finns på rimligt avstånd om problem uppstår.
I Kebområdet kan man välja otillgängliga områden med samma "skyddsproblem" som Sarek, men även turer som innebär att man kan vandra ödsligt och ändå nå en stuga inom en dag.

Jag har gjort 4 två veckors turer i Sarek och någon gång återvänder jag. Sedan återupptog jag mitt intresse för Keb-området (och då menar jag allt norr om Stora Sjöfallet). Jag har nu gjort drygt 20 turer där och fortfarande kan jag hitta på nya vandringsalternativ och finna nya, för mig, oupptäckta områden.

Det är inte lätt att välja

Mvh Björn

Med alla dessa fantastiska förslag blir det säkerligen fler turer i fjällen för mig. Tack än en gång för vänligheten.
Ha det... Kennet

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
qparq Sarek - Gådokjåkkåbron till Kungsleden Fjällvandring 1
samppa89 Tips för kungsleden och sarek, tack Fjällvandring 1
Kortelainen Sarek/Kungsleden/2010/Hjälp! Fjällvandring 4
Bradley30 Sarek and Kungsleden Fjällvandring 7
Kanotist Kungsleden i Sarek Fjällvandring 13
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg