Förslag på fina tältplatser
Jag rekommenderar fortfarande samma tur, med tält blir det faktiskt ännu bättre, eftersom du då kan dela upp etapperna i mer jämna och bekväma avstånd.
Här kommer några förslag på fina tältplatser. Jag har hoppat över de områden som jag inte känner till så bra, så resten får du planera själv..
1. Mellan Kaitum och Singi, ungefär vid den förfallna kåtan som är utmärkt på kartan (eller strax söder om den) finns fina tältplatser.
2. Uppe vid Jierttajavri, mellan Kaitum och Keb. Här kommer du från leden litegrann...
(vart man väljer att tälta häremellan fram till Nikka beror naturligtvis på om man vill stanna till vid Keb eller inte)
3.I Vistasdalen finns många vackra platser, ett förslag är ungefär halvvägs upp mot Vistasstugan, vid jokken som kommer ner från Duopmacohka, där finns ett fint vattenfall..
Mycket populärt är också vid bron över mot Kaskasavagge, på västra sidan av bron.
4.På väg mot Ales rekommenderar jag att tälta vid sjöarna i Vistasvagges nordligaste del.
5.För mer högalpina äventyr går det att finna tältplats vid sjön 1078 nordväst om Nallostugan. Bra utgångspunkt för bestigning av nallo eller Sielmatjåkka. Vackert läge vid glaciär..
6.Vid Reiddajavri i Stuor Reiddavagge är det vackert lugnt och mäktigt.
7.Vid bron över Tjäktjajåkken längs leden mot Hukejaure.
Sådär, några förslag. Som du kanske förstår så är detta område ett av mina favoritplatser på jorden... =)
/Emma