vad jag tror om detta
Hej !
Slutet av maj är ingen bra årstid, men det är ju iallafall myggfritt.Det kan dock gå ganska bra beroende på hur våren blir, om den är väldigt varm kanske det hinner smälta en del. Slutet av maj vet jag dock en del som gör skidturer inne i Sarek. Läste om detta i en ledare i Utemagasinet för ett tag sedan.
Jag gick sträckan Saltoluokta-Kvikkjokk strax före midsommar 1995. När jag kom till Saltoluokta så hade isen på Langas gått för bara en vecka sedan. Du kan alltså i slutet på maj räkna med is. För att ta dig vidare norrut från Saltoluokta kan du tvingas kontakta Hjalmar Öberg (som även hyr ut stugor, vid Björkudden)som bor en bit därifrån (har ej numret just nu).Han brukar fixa överfart på såkallade udda tider. Alternativt måste du vandra en bra bit till Suorvadammen.
När jag vandrade var det väldigt blött och det var svårt att skilja på stig och bäck. Från Njunjes ner mot Aktse så gick man i en bäck hela tiden.Sträckan förbi Rittak så låg det en hel del snö kvar. Jag gjorde en dagstur upp mot Vaikantjåkka vid Rapadalens kant och det innebar kontinuerlig snöpulsning.Det var väldigt blött också i skogen ner mot Pårtestugorna.
Sträckan Salto-Kvikkjokk innehåller 2 stycken båtöverfarter. Eftersom det den årstiden inte finns båtar utlagda så vet jag inte hur man kring-går detta problem ? Samerna vid Vaggevaratj sameviste som brukar fixa detta vid Sitojaurestugorna har väl inte dykt upp då.
Nä, ägna slutet av maj åt att åka upp till Lyngen i Nordnorge och gör toppturer med telisar istället !
Eller åk till Kebnekaise !
Hälsningar, Mats