Ifjol
Hej David,
Du fick en hel del svar, men eftersom jag ändå är någorlunda tidig i debatten, kan jag lika gärna ge min syn.
Jag gick sträckan Abisko- Kebnekaise ifjol med start "tredjedag" midsommar och det var något av det härligaste jag gjort. Vi var två kompisar men vi kom , delar av sträckan ihop i ett gäng på som mest 12 pers.
(undrar hur det blir senare på säsongen- rena motorvägen, eller...) Angående generella snöföhållanden så sades det att det de senaste två åren hade varit mer snö än tidigare...
I alla fall så var det snö ifrån en liten bit innan Tjäktjastugan och över passet och ner. Man tar sig dock relativt lätt igenom snön, även om man kanske får lite blöta fötter. Man kan ju springa sista biten till värmestugan om man börjar frysa.
Springer man sedan upp en bit i backen efter passet, får man en helt underbar pulkabacke(med svart sopsäck). Jag rekommenderar denna framför backen på nedvägen ifrån Keb., eftersom den känns mycket säkrare (Stenarna i kanten och nedanför Keb.-backen gör att det känns darrigt att åka där. Speciellt efter den tuffa vandringen).
Bertil m. fl. nämde också att det blir en del vad. Jag tycker det är lite av tjusningen med att fjällvandra, att ta sig fram i terrängen och leta reda på bra vadställen, när broarna är bortspolade. Det blir lite orientering också utav det. Det är också rätt trevligt att sedan rapportera om sina bravader i Sälkastugan, och samtidigt få höra att " igår stod vattnet så här högt" eller "såhär lågt". Man kan riktigt se hur jokkarna nästan försvinner efter en natt och förmiddag med torrt väder.
Några funderingar...
God tur
Anders Malmqvist