Kungsängen - Tappström

Jag trodde att skridskosäsongen var över, men den senaste kylan har gjort vissa isar riktigt bra. Igår gjorde jag och tre andra kompisar en tur mellan Kungsängen och Tappström.
Vi var tvungna att göra 4-5 landpassager och vi fick passera en hel del råkar, som var mer eller mindre ok att ta sig över. De flesta råkar gick helt utan problem, medan andra var så pass öppna att man fick åka omvägar för att hitta ett ställe som var bra nog att passera över. Isen var där rätt mjuk och blöt, men tillräckligt tjock för att ta sig över om man fördelade tyngden bra och var villig att blöta fötterna en aning...
Gjörveln och hela fjärden upp mot norra delen av Färingsö var fin, om än en aning knottrig (och blåsig!). Passagen mellan öarna in mot Långtarmen var en aning besvärlig, men det gick det med och väl där hade vi en härlig tur i medvinden utmed tarmen. Lite innan Stenhamra blev isen rätt ojämn och svåråkt och förblev så in till Tappström, där vi klev iland.
En härlig tur, som jag kan rekommendera. Men kom ihåg: -bättre vaksamm än vaksim!
/Stefan
http://www.myax.se
 
Söndag: Bra isar från Sigtuna till Lovön

Sorry - my Swedish is not so good, so I have to write this in English.

I did a långfärdskridskotur alone from Sigtuna-Kungsängen-Lindöbro(Lovön) and the ice was fantastic for this time of the year. A little knottrig, and many råkor especially Sigtuna-Kungsängen. The northerly wind allowed an easy ride all the way.

However, it was stupid for me to go alone. The råkor are all quite soft and some are difficult to cross. There was no one else out there skating except near Kairo where I met 5 people. If you go today or tomorrow, go in a group! I saw one hole in a råk (near Askskären) which was clearly where someone had fallen through.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg