Kungsängen-Erikssund

  • Trådstartare arvid@physc.su.se (Arvid Nilsson)
  • Start datum

arvid@physc.su.se (Arvid Nilsson)

Gäst
Åkte Kungsängen-Erikssund igår 6:e jan.
Vi var först nere vid Kallhäll och kollade, det var dock för tunnt så man kom inte norrut mot Stäket.
Från Kungsängen (Ryssgraven omkring 15 cm stöpis)
Öst om Munkholmen med 100 m landpromenad
Norr om Runsa började den riktigt fina isen (gissningsvis 7-12 cm perfekt svart kärn-is)
Följde västra och södra sidan upp och förbi Sigtuna fjärden (samma is förhållanden). En råk gjorde det nödvändigt att ta några steg på land.
Den smala tarmen nordväst om Sigtuna fjärden hade något knaggligare stöp-is (vet ej hur tjock)
Klev av isen vid Erikssund (öppet vatten) och tog bussen till Bålsta. Busshållplats precis öst om bron. Kolla med Upplands-trafiken för tider för det går inte jättemånga bussar.
Endel åkare fortsatte vidare norrut.
Totalt sett en helt djälvla fantastisk tur :)
Om du ska åka imorgon så starta i gryningen innan isen har hunnit mattas ut. Det blev allt mjukare yta frammåt eftermiddan. Jag tror att isen klarar dagens töväder.
Jag har en fråga också:
Finns det några busshållplatser på sträckan Edsberg-Skarholmen (strax innan Uppsala)? Vi vågade inte chansa på att komma till Uppsala då vi trodde att isen kunde vara dålig på Ekoln.
 

Fredrik.Zaar@flextronics.se (Fredrik Zaar)

Gäst
Ang. bussförbindelse

Om man från Eriksund åker vidare Bondkroken och upp på Skofjärden och upp till Skokloster, tror jag att det går att ta en buss där ifrån. Annars blir det en bit att gå om man ska upp till gamla stockholmsvägen och ta en buss.
 

arvid@physc.su.se (Arvid Nilsson)

Gäst
Ang. bussar

Det har kommit till min kännedom att man kan ta bussen från Kusenberg oxå. Jag antar att det blir en liten promenad till gamla E4:an.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg