Krympa Ullfrotté?

Är det någon som råkat tvätta sitt Ullfrottéplagg så det krympt?

Lars Monsen menar i sin bok om friluftsliv (glömde just namnet, har feber) att man kan tvätta en STOR ylletröja i för varmt vatten (60 gr?) så den krymper, och på så sätt få en tätare ylletröja som står emot vinden lite bättre. Av naturliga skäl blir tröjan då också tyngre, ungefär som med Polartec's Windpro-fleece som är tätare, tyngre och tunnare än deras motsvarande Thermal Pro, men i gengäld är vindtät.

Jag gillar M90 värmetröja, och funderar således på att köpa en, några storlekar för stor, och sedan tvätta ned den till lämplig storlek och vindtäthet, att ha till kortare fisketurer t ex. Gillar passformen och dragkedja, vilket skiljer den från vanliga ylletröjor som man kan handla billigt i XXL på närmaste second hand-affär.

Tror ni yllefibrerna kan fläta ihop sig på samma sätt som i vanligt stickat ylle när man överhettar ullen, eller fungerar det inte pga syntetinblandningen, frottéstickningen eller annat?

Har tvättat ett par ullfrotte strumpor lite för varmt en gång men märkte inte mkt av krympning på dom inte. Iofs endast i 75 grader, kanske blir större effekt om man krämar på i 90 grader eller mer. Testa....

Risken är väl dock att passformen inte blir vad du eftersträvar eftersom man kanske inte kan förvänta sig att den krymper likvärdigt på alla håll.

Men är den billig så kan man ju alltid testa....

Sen förstår jag inte hur den kan bli tyngre om man krymptvättar den? Ok att tätheten ökar men ngn förändring i absolut vikt vore väldigt svårt att förklara....
J

Lite svårt kan det nog vara då ullfrottén ska klara tvätt i 60 grader enligt märkningen. Men kör du på för fullt med 90 grader så kanske...
Jag har dock råkat tvätta en t-shirt i ull (smartwool) i 90 grader en gång, och den krympte inte det minsta (jag ser då ingen skillnad i alla fall).

Jonas.O; sa:
Sen förstår jag inte hur den kan bli tyngre om man krymptvättar den? Ok att tätheten ökar men ngn förändring i absolut vikt vore väldigt svårt att förklara....
J

Köp en tröja i XXL och krymp till storlek L, väg och jämför med en okrympt tröja i L. Blir antagligen tyngre...
[Ändrat av JonathanW 2006-03-10 kl 13:54]

Hur uppkommer en sådan viktökning isfall??

Eller menar du om man jämf med en okrympt L tröja? (som jag såg du skrev i inlägget nu....:)

Isåfall är jag med...
J

Mina erfarenheter

Jag har haft ullfrotte sedan sent sjuttiotal. Kläderna tål 60 utan att krympa, tvättar man varmare är det nog störst risk att konststoffet i ullfrotten ohjälpligt skadas.

Jag hade en gång en lammullströja från nå't bättre Skottsktmärke som blivit för varmt tvättad och krympt från XL till M, då fick jag tröjan. Den var i stort sett vindtät och höll emot regn förvånansvärt bra. Slitstyrkan var enorm, men även det nästan outslitliga slits såsmåningom ut.

Jonas.O; sa:
JonathanW; sa:
Ja, jämförelsen är med en okrympt tröja.

Japp, missförstånd av mig....Sorry

J
Haha, jag trodde att du skämtade, för du har naturligtvis helt rätt. Förutsatt att man någon gång under sin livstid lyckas torka tröjan efter tvätten (jag har hört att några enstaka lyckats!) så måste den såklart ha samma vikt som innan. Men, som någon skrev mer än motsvarande tröja i okrympt, mindre storlek.

Jag har också tvättat Ullfrottésockar i 60 utan att de krympte vådligt, och dessutom smälte samma sockar vid torkning vid en kamin, vilket säger något om ullhalten. Vad jag förstått är det olika mycket ull i olika Ullfrottéprodukter.

Naturligtvis kan jag testa när jag fått lön, men tills dess vore det kul om någon annan testat, tagit smällen på ett mindre utstuderat sätt...

Strykarräven; sa:
Jag gillar M90 värmetröja, och funderar således på att köpa en, några storlekar för stor, och sedan tvätta ned den till lämplig storlek och vindtäthet, att ha till kortare fisketurer t ex. Gillar passformen och dragkedja, vilket skiljer den från vanliga ylletröjor som man kan handla billigt i XXL på närmaste second hand-affär.

Tror ni yllefibrerna kan fläta ihop sig på samma sätt som i vanligt stickat ylle när man överhettar ullen, eller fungerar det inte pga syntetinblandningen, frottéstickningen eller annat?

I lumpen var det en av oss värnpliktiga som tvättade sin m90 tröja.
när den var klar och torr fungerade den säkert att ha på en 5 åring.

det slets och drogs en hel del att få den i from igen. men i slutändan så togs det ut en ny.

så uruvida det fungerar som lar beskrivit vet jag inte, men de kan krympa riktigt mycket iaf.

/Torbjörn

Lite svårt kan det nog vara då ullfrottén ska klara tvätt i 60 grader enligt märkningen. Men kör du på för fullt med 90 grader så kanske...
Jag har dock råkat tvätta en t-shirt i ull (smartwool) i 90 grader en gång, och den krympte inte det minsta (jag ser då ingen skillnad i alla fall).

Är det någon som tvättat sina SmartWool strumpor i 60 grader och kan säga om dom slits mycket, blir stela, tappar form eller om det bara är att köra på med dom tillsammans med ullfrottegrejerna?

/P

Det går alldeles utmärkt att tvätta smart wool-strumpor i 60 grader. Jag gör det alltid, och mina äldsta är flera år gamla. Ingen som helst krympning.

Fotsvamp trivs i täta kängor, och försvinner inte i 40 grader, så i mina ögon är 60 grader enda alternativet vid strumptvätt (eller varmare förstås!).

/OJ

Det går alldeles utmärkt att tvätta smart wool-strumpor i 60 grader. Jag gör det alltid, och mina äldsta är flera år gamla. Ingen som helst krympning.

Fotsvamp trivs i täta kängor, och försvinner inte i 40 grader, så i mina ögon är 60 grader enda alternativet vid strumptvätt (eller varmare förstås!).

/OJ

Ja jag har haft den diskussionen också med diverse butikspersonal som hävdat att jag borde tvätta i 40 för att det är bättre för miljön. (de har de ju rätt i, faktum är att det bästa för miljön vore om jag inte tvättade alls), kör annars strumpor, t-shirts och kallingar i minst 60 alltid (undantaget är T-shirts och kallingar i ull som jag brukar köra i 40, däremot har jag riklig klacksaft och har haft fotsvampsproblem så att tvätta i 40 är inget alternativ för mig. Men då kör jag på prrecis som du med med Smartwool och 60 grader.

Trtevlig jul!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg