Kronhjort i Kalix

Jag har skrivit på ett jaktforum om Kronhjortar (2007) som har blivit utsläppta alt. smitit ut ur hägnet p g a dålig skötsel som har varit i vårat vvo.

6-taggare kron.jpg


Eftersom inte ägaren hade skött vaccineringen av sina hjortar så blev vi beordrade av JBV att skjuta bort alla hjortar från våran mark. Ägaren till hjortarna och hägnet fick ta kostnaden som vet.besiktning, kostnad för provtagning tbc och han fick inte ta köttet eftersom det var vi jägare hade skjutit dom. Det var ett himla liv och han polisanmälde oss för att han påstod att vi hade släppt ut hjortarna, m. m. men det hade han inget för.
:)


Vi har vetat länge att vi har haft minst en hind kvar på marken och eftersom beslutet för skyddsjakt har gått ut sedan många år så har den fått leva i lugn och ro. Det vi inte visste var att det finns minst en hjort kvar också. Under sept.jakten efter älg så gick en av hundförarna uppe på en höjd ca 1 km ifrån mig. Efter ett tag så säger han att han såg en hind med årskalv.
:wub:
Snacket är i full gång sedan när vi träffas efter dagens em. såt. Det vore kul om vi kunde få en permanent kronhjortsstam här uppe. Sedan vore det kul att veta om det finns en el. flera kronhjortar kvar på marken för annars blir det väl inavel.

Det kan med andra ord bli några intressanta år framöver för att se utvecklingen och ev. förökning av våra Kronhjortar.
 
Intressant jakt hoppas dom breder ut sig:

Ja, det får vi hoppas!
Det är bara det att det lär ta tid innan det är en livskraftig stam som tål jakt.
Sedan om det blir jakt här uppe så är det bara jakt på kalv som gäller eftersom vi inte har något Kronskötselområde här uppe.
Nordligaste Kronskötselområdet finns i södra Västerbotten.
Detta gäller för jakt i AC.
 
Spännande med nya viltarter på marken Jonsson.

Vi börja så smått få upp Kronhjort på vår mark.
Man ser spåren i snön och barkade träd så vi vet vart dom brukar hålla till men dom är som spöken och vi drevjakten är dom som försvunna...inget lättjagat vilt i ren skogsmark minsann då dom har skarpa sinnen.

Men i år när jag vakade Bock vid en hyggeskant så satt jag alldeles still och lyckades ett par minuter få in en nyfiken spetshjort på som närmast 25meter trots att han sett mig, han gav mig en rejäl utskällning när han så småningom drog till skogs igen.

Han till och med ta en bild.

Ett mycket vackert djur och en fin upplevelse. :)

20200607_205906.jpg
 
Senast ändrad:
Spännande med nya viltarter på marken Jonsson.

Vi börja så smått få upp Kronhjort på vår mark.
Man ser spåren i snön och barkade träd så vi vet vart dom brukar hålla till men dom är som spöken och vi drevjakten är dom som försvunna...inget lättjagat vilt i ren skogsmark minsann då dom har skarpa sinnen.

Men i år när jag vakade Bock vid en hyggeskant så satt jag alldeles still och lyckades ett par minuter få in en nyfiken spetshjort på som närmast 25meter trots att han sett mig, han gav mig en rejäl utskällning när han så småningom drog till skogs igen.

Han till och med ta en bild.

Ett mycket vackert djur och en fin upplevelse. :)

Visa bilaga 33709

Ja visst är det det men kron gör stor skada på gran genom att barka dom. Jag vet inte hur många m3 som bönderna/markägarna avverka efter det att dom hade rymt/blivit utsläppta från hägnet runt 2005. Det såg i alla fall för jäv__gt ut.

Vi fick order att skjuta dom under älgjakten dom kommande åren om vi fick dom i pass och vi fick gå ut och bedriva ensamjakt efter dom också. Jag fick en 10-taggare jämte mig under älgjakten -06 el. -07. Jag såg att något röde sig i ögonvrån t v om mig ca 30 m bort. Jag greppade bössan och vred på försiktigt på huvudet men då försvann den med blixtens fart och sprang iväg och kom i pass hos en annan passkytt som fällde den.:( Jag tror att det finns ett foto i min dagbok på jaktsidan om du går in och börjar kika i den från sidan 3 och bakåt.

Ja visst är det ett vackert djur och kan ge oss många fina jakter i framtiden!:)