krökta, kloande tår

Hej,

Jag har problem med att mina tår ofta är krökta när jag inte klättrar. Ibland märker jag när jag går längre sträckor att mina tår är krökta, som klor, vilket gör att jag ibland får ont i fötterna (och lite i hälsenan). Även när jag sover så kröker jag tårna. Jag har helt enkelt svårt att slappna av i tårna. Jag har försökt att sträcka på tårna efter klätterpassen men det verkar inte hjälpa. Jag har rätt tighta klätterskor men de gör inte ont. Jag klättrar rätt mycket och har gjort det i ca 4 år, så jag tror inte det är ett nybörjarfenomen för att jag skulle vara ovan vid skorna.

Har nån annan varit med om detta? Vad gör man?

/Camilla

Du sitter nog själv på lösningen, mera stretching. Hade en kamrat på en repkurs som fick hoprullningsproblem, i det fallet var det ngt annat men stretching och att gå på tå brukar motverka.

Är det väldigt illa och du har ont när du går och springer? Rekomenderar att du anlitar en sjukgymnast el. idrottsläkare/ortoped. Går att fixa med ett operativt ingrepp, om det är så illa. Har nyligen gjort det på tre tår. Men du ska veta att efter en sådan operation kan du inte böja på tårna.

Det första jag kom att tänka på är sådana där bitar av skummgummi som kvinnor använder när det ska måla tånaglarna och då få dem att spreta isär. Använda sådana kanske skulle fungera?

Är det väldigt illa och du har ont när du går och springer? Rekomenderar att du anlitar en sjukgymnast el. idrottsläkare/ortoped. Går att fixa med ett operativt ingrepp, om det är så illa. Har nyligen gjort det på tre tår. Men du ska veta att efter en sådan operation kan du inte böja på tårna.

Hej,

Jag vill inte operera tårna, det är därför jag funderar nu över om det går att göra nåt, innan det blir så illa. Gick det inte för din del att lösa det med att stretcha ut tårna eller att ha nån skena som håller dem raka?

Dock gör det ibland lite ont när jag springer eller går och det är svårt att slappna av i tårna.

Jag har de senaste dagarna försökt att stretcha dem och stå på tå, det känns kanske lite bättre.

/Camilla

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg