Krökta bågar

Finns det någon som har tips på var jag kan få tag i reservdelar till bågarna till mitt tält?

En stormig natt i somras kröktes en sektion på varje båge på mitt tunneltält (Fjällräven Akka) och jag försöker byta ut bara den krökta biten. De återförsäljare jag hänvisas till av Fjällräven säljer bara hela bågarna. Varje båge kostar då 400:- vilket känns väldigt mycket. Jag skulle i och för sig kunna köpa en, montera isär den men det skulle ge mig fyra delar över. Någon som vet någonstans där man kan köpa lösa delar?
 
Antar att de har bucklat sig illa i kröken - annars är det ju bara att rikta dem. Jag har skaffat modernare alu-bågar till ett Hillebergtält som hade glasfiberbågar. Men de alubågarna är alltid lite "oraka" så att säga.
 
De är tillräckligt krökta för att tältet ska få en lite konstig form när man slår upp det.

Att rikta dem vore ju förstås den billigaste lösningen, jag var mest lite rädd att de skulle bli spröda av det och riskera att gå sönder nästa gång det blåser.

Annars var ju Shelby ett alternativ, ska se om jag kan kontrollmäta mina bågar.
 
De är tillräckligt krökta för att tältet ska få en lite konstig form när man slår upp det.

Att rikta dem vore ju förstås den billigaste lösningen, jag var mest lite rädd att de skulle bli spröda av det och riskera att gå sönder nästa gång det blåser.

Annars var ju Shelby ett alternativ, ska se om jag kan kontrollmäta mina bågar.

Jag vet inte vad Fjällräven har för kvalitet på bågar men de brukar ju ha bra grejor och då är det bara att försiktigt rikta bågarna. För väldigt länge sen hade jag ett Fjällräven Pop-Out kupoltält och där böjdes bågarna men det var bara att rikta tillbaka. På mitt Hilleberg Tarra får bågarna med tiden en permanent böjning men det är ju inget fel i det. Många tillverkare pratar om "flygplanaluminium" i sina bågar (vad det nu är!) och är det nåt såna material tål så är det att böjas fram och tillbaka
 
Fjällräven Akka är väl ett klassiskt tunnel tält, och i så fall borde det inte ha någon betydelse för tältets form eller funktion om stängerna är lite krökta. När man spänner upp stången mha stränghållaren vid montering, kommer stången att pressas mot tältduken i stångkanalen och få sin slutliga form efter tältet.
 
Ja, det är ett tunneltält, men det blev precis tvärt om när jag satte upp tältet. Stången vred sig och fick tältet att bukta inåt istället.
 
Om bågarna inte har gått av, eller fått något brott, så kan du försöka räta ut dem så gott det går. Givetvis utan att försvaga strukturen alltför mycket. Sedan flyttar du denna sektion på bågen så att den är närmast marken. Om de böjda delarna går att få hyfsat raka, så borde bågarna och tältet återfå sin ursprungliga form samt att bågarna borde hålla för förväntad belastning, speciellt då yttersektionerna på bågarna sällan belastas på ett sätt att de belastas på mitten där böjen var.

Annars är det väl att köpa ny båge/sektion.

Mvh /Joel
 

avslutad210712

Gäst
Hade en hund som tyckte att han skulle springa efter mig när han satte fast i ett rep och tyvärr kom tältet lite i vägen för snöret så ena tältbågen fick en härlig krökning. Det är nu 8 år sedan och jag har använt den tältbågen sedan dess utan några som helst problem och inte har jag ens funderat på att försöka räta ut den. Visserligen var den rak från början men Hilleberg har väl förböjda tältstänger till en del av sina tunneltält så varför inte ha förböjda stänger till sitt Hilleberg Staika :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Nya bågar Bo och sova 6
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
roccster Nya bågar till Akka rs/3 Bo och sova 1
Lystorp Extra bågar i tältet Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6

Liknande trådar