Kroatien..

Kommer flyga till split och därifrån cykla uppför kusten+öarna till Istrien för sen cykla lite genom södra slovenien och sen till Zagreb där flyg går hem i september.
2 veckor totalt på mig. Tänkt ha med lätt tält men annars resa extremt lätt...

Någon som varit runt här och har något tips eller spontana tankar?
 
Kommer flyga till split och därifrån cykla uppför kusten+öarna till Istrien för sen cykla lite genom södra slovenien och sen till Zagreb där flyg går hem i september.
2 veckor totalt på mig. Tänkt ha med lätt tält men annars resa extremt lätt...

Någon som varit runt här och har något tips eller spontana tankar?

Har trampat ifrån Opuzen - Split - Zadar och sedan vidare ut på några öar och därefter över till fastlandet igen, fortsatte till Senj där jag var tvungen att stanna några dagar för den fruktade "Bura" vinden som ibland kan vara livsfarlig,

The area where some of the strongest bora winds occur is the Velebit mountain range in Croatia. This seaside mountain chain, spanning 145 kilometers, represents a huge weather and climatic divide between the sharp continental climate of the interior, characterized by significant day/night temperature differences throughout the year, and the Adriatic coast, with a Mediterranean climate. Bora occurs because these two divided masses tend to equalize. Sailing can be extremely dangerous for an unexperienced navigator in the Velebit channel because the wind can start suddenly on a clear and calm day and result in major problems, frequently also affecting road traffic. Near the towns of Senj, Stara Novalja, Karlobag and the southern portal of the Sv. Rok Tunnel in Croatia, it can reach speeds of up to 220 kilometers per hour. On 15 March 2006 the speed of a gust on the Pag Bridge was measured at 235 kilometres per hour.

Fick känna på denna en dag och fick då stå och cykla i en nedförsbacke, fortsatte sedan upp till Meja-Gal där jag vek av för vidare cykling i Slovenien.
Det är en fruktansvärt vacker kustväg Kroatien har och jag var där i början av okt med mycket få turister och lite trafik, vägarna slingrar sig på bergskanten och man har vattnet på sin vänstra sida, lite kuperat och många mysiga samhällen med trevligt folk, campingar längst hela vägen.
 
Montenegro! Missa inte Europas vackraste land när du ändå är i krokarna! Gärna i kombination med Albanien. Albanerna är det absolut gästvänligaste folk jag träffat. Mkt positivi överraskning.

Har foton och rapporter från Balkan på länken nedan, sitter i Dubrovnik nu och funderar på ett litet race bland öarna kommande dagar.

www.metrobloggen.se/samborombon

/Anders
 
Varför fara runt i världen med tält? Jag försår valfriheten i boendet, men det finns gott om billiga pensionat eller mindre hotell.

Förra året cyklade jag och min son från Lyon i Frankrike längs Ren-dalen, över Pyrenerna, ner till Barcelona. Var och en av oss hade en packning på c:a 5,5-6 kg fördelade på främre och bakre packningar. Vi körde båda på racercyklar. Det kallar jag frihet.

Framåt eftermiddagen vid 15-16-tiden var det dags att leta efter en turisbyrå för att få tips om billigt/bra boende. Ju senare vi kom, desto dyrare blev boendet.

Välment tips
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg