Jag gjorde ett dyk på Hvar under en segling i Kroatien förra året. Det var ett helt OK dyk, bättre än väntat för Medelhavet. Det sägs att dykningen i Kroatien (och särskilt Hvar) är bättre än Medelhavet i genomsnitt, det kanske stämmer. Hvar lär ha många dykmål med olika karaktär, men vi stannade bara en dag och gjorde som sagt bara ett dyk. Blå Grottan är läcker. Där snorklade vi bara, men jag kan tänka mig att det är kul att dyka med luft också.
För dyket hyrde vi grejor och båt av en tysk som heter Jürgen, tror jag. Båten var bra och Jürgen kunde nog sina dykplatser, men han hade en vissen syn på säkerhet. Knappt hälften av oss fick reg med octopus, en reg och två djupmätare strulade och skicket på gjejorna i stort var sådär. Dessutom hade han ingen som helst koll på att han hade hela gruppen med sig, han bara paddlade på. Tjena. Det finns fler uthyrare, men jag känner inte till dem.
Dyker man med egen utrustning ska man inte överskatta temperaturen på 30 m. Semidry, även i juli, var ett måste.
/Daniel