Kritisk plurrning

Häromåret hände följande på Ösjön i Dalarna, ett par kilometer från Ornässtugan.
Kompisen åke 20 meter framför mig och gick plötsligt igenom isen. Isen brast ideligen, när han försökte ta sig upp med isdubbarna. Jag åkte så nära som möjligt, kastade livlinan och försökte dra. Märkte då sprickbildning under skridskorna, där jag stod. Jag satte mig ned för att fördela trycket på isen bättre.
En skridskoledare från en helt annan grupp dök upp efter en liten stund. Jag varnade honom för att åka fram till mig, då isen knappast skulle bära oss båda. I detta läge valde jag att ta av mig ryggsäcken och kasta den till skridskoledaren, som stod på säker is. Livlinans ända satt givetvis fast i säcken, varför både jag och kompisen i vaken ändå var säkrade genom linan, som jag höll i handen med ett fast grepp. Nu backade jag försiktigt till säker is, varpå ledaren och jag drog upp plurraren ur vaken.
Somliga menar att man icke under några omständigheter får ta av sig ryggsäcken (flythjälpen). Jag menar att om jag inte fått iväg säck och livlineände till den uppdykande skridskoledaren och isen sedan brustit även under mig, så hade situationen blivit verkligt kritisk med två plurrare i vattnet.
Vad är rätt?

Varför inte strukturera upp logiken och ta de situationer som kunde ha uppståt.
Säker is är ju inte 100% inkludera gärna hur de tre linorna kastas på bästa sätt med tanke på risker.

Situation
----------------
1. Ledare på is -du på is -kompis i vatten
2. Ledare på is -du i vatten-kompis i vatten
3. Ledare i vatten-du på is -kompis i vatten
4. Ledare i vatten-du i vatten -kompis i vatten

Hade ledaren kastat sin lina till dig hade ni alla varit ihopkopplade men för att få upp din kompis , om även du gått igenom hade han först varit tvungen att dra upp dig.

Hade ledaren din lina som gick till din kompis och kastat sin lina till dig för att du gått igenom hade det varit stor påfrestning på isen med 2 personer som dragit i linan för att komma upp samtidigt osv.

Ser fram mot trevlig fredagsläsning!

Riskkalkyl

Talgoxen skrev om alternativen:
1. Ledare på is -du på is -kompis i vatten
2. Ledare på is -du i vatten-kompis i vatten
3. Ledare i vatten-du på is -kompis i vatten
4. Ledare i vatten-du i vatten -kompis i vatten

Alternativ 1 är naturligtvis bäst och alternativ 4 allra värst.
Jag kunde ju ha valt att behålla ryggsäcken på och försöka krypa försiktigt till säker is och ledaren - med risk att även jag gått igenom (och alternativ 2 uppstått). Då hade ledaren inte haft min lina. Huruvida han hade en egen lina visste jag inte då. I så fall kunde han ha kastat den, så att jag kunnat säkra mig i min egen karbinkrok på säckens exelrem, varvid kompisen förblivit säkrad via min lina.
Alternativ 3 kunde knappast ha aktualiserats annat än om ledaren gått fram till mig, där jag satt på svag is.
Hursomhelst - ruggigt var det. Ca 15 minuter efter plurrningen var kompisen uppdragen.

Senast ändrad:
Plurraren kastar...

Om den plurrade är vid sina sinnens fulla bruk är det bra om denne kastar sin lina från vaken.
Ni vinner 20 m längd och du frestar inte en svag is ytterligare i kastögonblicket,
En extra karbinhake ilätt åtkomlig på ryggan är också bra att ha för smidigare hopkopplingar mellan linor.
Sluligen hade jag aldrig tagit av ryggan, utan lagt mig platt på isen och bett om en lina från ledaren.
Linkast från vak bör ingå på plurrövning.
// Bengt (tre övningsbad,, sju skarpa)

I det

här fallet hade din kompis kunnat koppla sin lina med din och du kunnat retirera? Eller hade han ingen lina?

Om han inte hade någon lina kanske ert sätt att lösa situationen var det bästa men det finns kanske andra och bättre lösningar t ex hade du kanske kunnat koppla ihop din och ledarens lina. Ingen strategi fungerar i alla lägen. Med karbinhake kan man improvisera på många sätt.

Min egen räddningslinas ända sitter med karbinhake på mitt ena axelband. Jag kan därmed koppla min lina på många olika sätt.

Thure

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg