Kreativa (korkade?) kameratips

Jag läste på en i övrigt ganska trist sida ett par kreativa tips på hur man kan använda sin digitalkamera. Med tanke på att det kostar näst intill inget att ta kort med den, om man inte bemödar sig med att skriva ut dem, kan man ju vara lite mer slösaktig med fotograferandet än annars. Att man dessutom omedelbart kan se korten eller visa dem för andra ökar även det på användningsområdet.

Vad har ni för kreativa kameratips? Jag kommer främst ihåg att fota orsaken till att man kommer sent till något för att backa upp sin ursäkt.

I helgen när jag var ute och vandrade och saknade spegel kom jag på att jag kunde fota mig själv för att se hur illa det var ställt innan jag klev in på en restaurang i slutet av vandringen.

I skogen fotar man svamp man hittar för att senare artbestämma den, alternativt visa upp för förgiftningsläkaren.

Man kan fotografera godisskålen innan man går hemifrån på morgonen om man inte är först hem på eftermiddagen igen. Särskilt bra i bevishänseende när man har glupska barn eller sambo.

Panoramafota alltid bilen innan ni lämnar den på IKEAs parkering för att kunna hitta den igen när ni kommer ut.

Fotografera alltid tältplatsen när ni lämnar den för att senare kunna konstatera var det var ni glömde köket/tältpinnen/kåsan eller vad det nu är.

Sist men viktigast: Fotografera alltid Elvis när ni ser honom för att slippa få höra av folk att ni sett i syne. Fungerar även med UFO:n.

Kalle

- fotografera tvätthögen utlagd på golvet i lägenheten och jämför med efter torktumling. Anmäl alla 148 vänstersockar försvunna hos Polisen.

- Med tidsfunktionen paginerar man korten på vinflaskan/whiskyförrådet under dagen innan dagen efter. På så sätt kan man sanningsenligt svara på frågan man alltid ställer sig: Drack jag verkligen mer än ETT glas vin/whisky igår?

- fotografera bilen i innerstan med biljett och en klocka i näven. Nitiska P-vakter är inte att leka med men numera kan man faktikst maila in sin klena ursäkt till att man är 2 min försenad tillbaka till sin lilla hyrda ruta asfalt.

- Ta kort på en stråland sol och en blå himmel nu i maj. Kan vara lämplig att plocka fram i juli/augusti efter flera veckors regnande.

- För oss killar påväg in i medelåldern: Plåta din magen innan du går iväg och köper jeans. Inse att du inte alls har 32/32 längre när expediten frågar.

- Håll kameran i höfthöjd på fotbollsmatcher och knäpp ett kort såfort du tittar bort från planen. På så sätt får du med alla viktiga avgörande hem och kan studera målen i lungn och ro.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg