• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

kostnader i kina?

är det någon som vet hur det är i kina?
jag och några kompisar planerar en tur till kina och har lite små frågor, troligtvis en del som vi borde veta men iaf..

- får man tälta?
- var/hur får man gå?
- vad kostar logi?
- vad kostar mat?

friluftsprylar sägs vara billigt? är det bra att köpa där lr är allt plagiat?

//MVH Patrik
 
ptte; sa:
är det någon som vet hur det är i kina?
jag och några kompisar planerar en tur till kina och har lite små frågor, troligtvis en del som vi borde veta men iaf..

- får man tälta?
- var/hur får man gå?
- vad kostar logi?
- vad kostar mat?

friluftsprylar sägs vara billigt? är det bra att köpa där lr är allt plagiat?

//MVH Patrik

Enligt Kinesisk lag lag får man bara tälta på campingplatser som är godkända av den statens turistavdelning. Om man tältar på annan plats kan man få problem med säkerhetspolisen där eller av millitär. För att slippa få problem med säkerhetspolisen bör man undvika att tälta inne i städerna om man är utanför så är det inga problem. För att undvika problem med millitär så ska man inte tälta i närheten av millitära områden och under elledningar. Om man tältar under en ledning och någon millitär ser det så kan det hända att man måste flytta tältet ca 50 m.

De flesta områden i västra Kina (Tibet och Xingjian) är stängda för turisism eller måste man ha speciella tillstånd för att vara där. Det går att åka till roliga stängda platser och hoppas att inte bli tagen av polis. Under ca 4 månaders tid i stängda områden i år blev jag tagen av polis eller millitär tre gånger. Inga böter men tillbaka skickat till närmaste stad.

Om man är i västra Kina så kostar det mellan 20 och 60 kr per natt på de hotel som är godkända av den kinesiska turistavdelning. Annars kan man stanna på mindre sämre hotell för 10 till 50 kr per natt. I små byar finns inga hotell men man kan hitta boende för 5 till 20 kr.

Äter man på resturang så kan man äta ganska gott för under 10 kr. Om man är nöjd med att leva på nudlar så kan man köpa dem på marknade för 2 kr eller mindre. Nudelpaket kostar ungefär 1 kr/st.

Om man ska köpa frilufsprylar så bör man vara i någon av de större städerna i östra Kina. I västra Kina finns inte så mycket att köpa av den standar som man är van i väst. Vill man köpa riktigt billigt så kan besöka kinesiska millitära överskottlager. Jag köpte kinesiska millitär kläder när jag var där och de fungerade lika bra som svenska... Millitärkläderna är inte plagiat men vill man ha något som liknar utrustning från väst så är det oftast plagiat. Bara för det är plagiat så behöver det inte vara sämre än orginalet men kan vara det.

/Stellan
 
Tillstånd för att bestiga berg?

Min följdfråga blir då omedelbart - behöver man tillstånd för att bestiga de högre bergen i Kina (nu talar jag inte om de på gränsen mot Nepal, utan om berg i Sichuan)? Och hur tar man reda på var dylika papper ska betalas?

Stellans svar var mycket matnyttigt. :)
 
Ni hao!

Jag bodde i Peking i våras, detta är mina klättertips:

Handla alla kläder i Peking. Märkesprylar är lika dyrt som hemma (ungefär), kopior är riktigt billiga men ofta rätt dåliga. Utbudet av klätterprylar är ganska dåligt i Peking, det finns några få affärer, det är dyrt och mycket begränsat.

Utanför storstäderna är det jättebilligt med allt. Mat är billigt (enligt våra mått) överallt, men boende i storstad är ganska dyrt (mot vad man tror).

Det rekommenderas STARKT att du lär dig lite kinesiska om du ska kuska runt på landsbygden. Vill inte skrämma dig, men en medelkines kan inte ens "yes, no, hello" på engelska.

Klätter i Pekingtrakten: Det finns en förare gjord av en amerikan. Den är på engelska och är också den enda rimliga. Det är jättebra kartor etc, men dåliga beskrivningar. På påskafton åkte vi långt till Phoenix Mountain utanför stan, där skulle det vara tradklättring... men det var SANDSTEN! Vi smacka in en friend och den satt inte så bra om vi säger så. Kineser är heller inte främmande för att klistra fast klätterväggsgrepp på ett vanligt berg..

Klätterväggar i Peking: (trust me, vi letade och letade och detta är det som finns)

- Ri Tan Gong Yuan (Ritan Park). Här finns en cool klättervägg utomhus, öppet från ca mars-oktober. Ca 20 meter hög, kostar ca 40 kr inträde. Den är riktigt bra.
- Capital Gymnasium. Det finns åtta leder och är det enda inomhusklättercentret i Peking. 25 kr/ timme.

- Xi Dan: En fjuttig klättervägg för prova-på-are. Ca 30 kr per gång man klättrar! Dåligt!

- Bei Da (Pekings universitet). För landslaget. Värsta coola överhänget men annars kasst. Och så blir man utsparkad för att man 1) inte är kines, 2) inte är med i landslaget, 3) inte pratar bra kinesiska och 4) inte går på universitetet.

I Shanghai finns två klättercenter som verkar rätt bra, inte varit där.

Köp förare (svår att få tag på men det finns en affär som har), det finns massa coola berg lite längre ifrån Peking.

Nu slut på skrivandet!
Ha det cooolast!