Kostnad

En liten funderare fick jag härom timmarna. Hur mycket pengar man lägger på friluftspinaler genom åren. Man kanske börjar från noll och bygger upp med kläder och utrustning. Som man visserligen kanske använder till vardags också.

På de första, till låt oss säga, tredje åren när ni började köpa på er utrustning och kläder, vilket belopp gick det ungefär på? :) (exkl. tält, som kan vara en stor utgift)
 
Är det ingen som kräver svar av dig så...Undvik att svara...
Annars så ligger det nog på ca 25000kr.
 
Ja usch, så mycket kläder och pinaler så man knappt vågar tänka på det. Sedan om man skall räkna med alla expeditionskostnader med transportkostnader och mat och så vidare så drar det iväg på många många tusenlappar.

Jag roade mig en gång att räkna ihop vad Joel "Polarnatt" Johansson lagt ner på sina äventyr de första tre åren eftersom jag hade liknande drömmar. Men för att inte ge honom skrämselhicka så undviker jag att skriva ut hur många hundratusen jag kom fram till ;)
 
En kamrat blev bestulen på sin veckoändesvandringssäck, bara därii hade för ett försäkringsvärde närmare 80 000. Så håll gärna reda på din utrustning men variationen torde vara tämligen stor.
 
En liten funderare fick jag härom timmarna. Hur mycket pengar man lägger på friluftspinaler genom åren. Man kanske börjar från noll och bygger upp med kläder och utrustning. Som man visserligen kanske använder till vardags också.

På de första, till låt oss säga, tredje åren när ni började köpa på er utrustning och kläder, vilket belopp gick det ungefär på? :) (exkl. tält, som kan vara en stor utgift)

I jämförelse med kajaken och torrdräkten kostade inte tältet speciellt mycket :)
 
vet inte riktigt... men kanske 10 tusen på prylar dom 3 första åren... eller lite mer...
gick gymnasiet då... värre är det dom tre senaste... =S
 
En kamrat blev bestulen på sin veckoändesvandringssäck, bara därii hade för ett försäkringsvärde närmare 80 000. Så håll gärna reda på din utrustning men variationen torde vara tämligen stor.

Hur kommer man upp i 80.000 kr för en ryggsäck som är packad för 2-3 dagars tur?
 
Kanske låg det en sån här i väskan
http://www.alltomprylar.se/2009/04/24/leica-m8-ar-dyr/
...och inget mer.
:)

Ja, såklart (men vit, kanske för vintertur?)

annars, friluftsutrustning (enl. trådskaparen):

Goretexställ 10.000 kr
Tält 10.000 kr
Sovsäck 5000 kr
Liggunderlag 1500 kr
Kök 1500 kr
Dunjacka 5000 kr
GPS 5000 kr
Titangrejer (kastruller, skedar etc) 2000 kr
Ryggsäck 5000 kr

Totalt: 45.000 kr

Mat, rysk kaviar 35.000 kr?

(red. särskrivning)
 
Eftersom jag nyligen skaffat min första egna utrustning mer eller mindre från noll så har jag lite nya siffror. Köpt till både mig och sambon

Tält MSR Carbon Reflex 3
Liggunderlag *2 Exped Synmat 7
Sovsäckslakan *2 Mont Bell i silke
Totalt för detta 4600kr. www.moontrail.com

Sovsäckar *2 Mountain Hardwear Phantom 32 i dun. 2800kr rea addnature
Ryggsäck GoLite Odyssey Woman. 1400kr rea getout
Ryggsäck Crux AK70. 1300kr rea itchyfeet.com
Ryggsäck *2 Jam2 2009. 1200kr totalt rea ultralightoutdoorgear.com

Så 5600kr per person för grundutrustning, med varsin både stor och liten ryggsäck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobbebjork Event! vettig kostnad? Kläder 1
Northstar Kostnad Kläder 0

Liknande trådar