Kortrep

På min senaste bergstur passerade vår grupp en annan grupp som bestod av en guide och två klienter. Eftersom det var lite scrambling, så var de inknutna i kortrep. Jag har själv aldrig gått i kortrep, men jag har några funderingar kring denna teknik.

Såvitt jag förstår, så är en fördel med kortrep att man kan fånga upp en kamrat ganska snabbt ifall denne skulle snubbla, dvs. den som faller hinner aldrig komma upp in någon högre hastighet. Dock är jag lite tveksam till att man verkligen kan "fånga in" en kamrat som snubblar i ett scramblingparti. Risken att även nästa slits med torde vara överhängande. Det känns lite som fifty-fifty-situation. Finns det någon som har statistik, eller kanske mer beprövad erfarenhet kring detta?

En annan sak som verkar vara problem med kortrep är att alla måste vara synkade. Om en person häver sig uppåt alternativt hasar sig nedåt, måste nästa person följa med, för annars finns risken att förstepersonen hindras att fullfölja sin förflyttning.

Slutligen undrar jag om handskador inte är överrepresenterade med kortrepsteknik. När man scramblar så pass nära som man gör när man går i kortrep, så är risken uppenbar att personen som klättrar ovanför riskerar att sätta sina fötter (ev. med stegjärn) på händerna på sin kamrat nedanför. Speciellt stor borde risken vara när man klättrar nedåt, då det är lätt att slinta med stegjärn, och av naturliga skäl brukar bra handplaceringar vara synonymt med placeringar som blir naturliga stopp för fötter som sluntit. Någon som kan bekräfta eller förkasta detta samband?

Mvh /Joel
 
Jag fick praktisk erfarenhet i somras då vi skulle snöklättra. En snöbrygga över en bergschrund brast, jag var andra person och kunde avlasta repet till viss del själv. Men min replagskamrat tog större delen av vikten och stoppade fallet fint. Vi hade spänt kortrep och bra fokus förstås med tanke på passagen vi gjorde.
 
Vet inte om jag hajar precis vad du menar men kortrepsteknik används väl oftast bara när man kör guide/klient, dvs försteman är mer erfaren än andre man. I alperna kan man ju se en guide mer eller mindre dra upp sin klient på vissa utsatta ställen när de kör denna repteknik. När två lika erfarna klättrare kör simultanklättring heter det ju "löpande säkring". Fortfarande kort rep men tillräckligt långt för att man inte ska behöva ha repet sträckt hela tiden, kunna lägga repet kring utsprång/sprickor/etc. samt inte riskera att trampa på varandras händer.

Har själv kört löpande säkring i tvåmanslag och fått ta emot när andreman snubblat till. Det fungerar utmärkt så länge vi pratar om grad 4 klättring.

Så att klättra med så pass kort rep du menar(?) kan bara rekommenderas om man ska "dra upp" en klient för en lättare scramble sektion. I annat fall kör man lite längre rep och då har du ju inte samma problem förutom att du får synka klättringen vid längre passager.
 
Jag har ingen egen erfarenhet, utan har bara läst läst läst om det här.

Dock är jag lite tveksam till att man verkligen kan "fånga in" en kamrat som snubblar i ett scramblingparti. Risken att även nästa slits med torde vara överhängande. Det känns lite som fifty-fifty-situation. Finns det någon som har statistik, eller kanske mer beprövad erfarenhet kring detta?

Det där är ju en av grejerna som poängteras när det pratas kortrep. Det är en "avancerad" teknik, man *måste* vara uppmärksam, annars går allt åt helvete.

En annan sak som verkar vara problem med kortrep är att alla måste vara synkade. Om en person häver sig uppåt alternativt hasar sig nedåt, måste nästa person följa med, för annars finns risken att förstepersonen hindras att fullfölja sin förflyttning.

Det är därför "guiden" har lite rep i handen, så att han har nåt att spela med när replängden behöver justeras.

Slutligen undrar jag om handskador inte är överrepresenterade med kortrepsteknik. När man scramblar så pass nära som man gör när man går i kortrep, så är risken uppenbar att personen som klättrar ovanför riskerar att sätta sina fötter (ev. med stegjärn) på händerna på sin kamrat nedanför.

Uppmärksamhet och lite lite längre rep borde åtgärda det problemet.
 
Det där är ju en av grejerna som poängteras när det pratas kortrep. Det är en "avancerad" teknik, man *måste* vara uppmärksam, annars går allt åt helvete.

Jag vet inte om jag tycker att det är så "avancerad" teknik. Men det förutsätter uppmärksamhet, närvaro och synkning. Något som förmodligen blir sämre allteftersom klienterna blir tröttare efter en lång dag.

Det är därför "guiden" har lite rep i handen, så att han har nåt att spela med när replängden behöver justeras.

Förvisso, men det är ju bara guiden som har detta extra utrymme. Mellan klienterna är det konstant avstånd. Guiderna tror jag mer sällan gör misstaget att trampa på någon nedanför, däremot vet jag inte hur det står till med klienterna.

Jag har inga undersökningar att luta mig mot, men jag bara misstänker att det förekommer en del hand-/fingerskador i samband med scambleklättring i kortrep.

Mvh /Joel
 
Jag vet inte om jag tycker att det är så "avancerad" teknik.
Nä, avancerad är fel ord. Men .... öh.... "svår" eller "uppmärksamhetskrävande" kanske är bättre.


Förvisso, men det är ju bara guiden som har detta extra utrymme. Mellan klienterna är det konstant avstånd.

Jag har aldrig läst om att en guide skulle ha två eller fler klienter på samma repände. Möjligen en guide med två klienter på varsin repbit, så att guiden kan reglera längderna oberoende av varandra. Om man inte gör så håller jag med om att det verkar mycket problematiskt - i synnerhet som två klienter antagligen vinner dragkampen mot den ensamme guiden.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg