Jag har inte löptränat regelbundet så länge och har därför fortfarande en del funderingar på hur man komponerar ihop det optimala löpprogrammet. För närvarande kikar jag på Anders Szalkais program för marathon, på http://www.marathon.se. En sak jag lagt märke till är att programmen innehåller en mängd relativt korta joggpass (30-40 min). Min fundering är hur mycket dessa pass tillför träningen? 36 minuter låter som en väldigt kort period för den som lagt sig på marathon-nivå, men det kanske räcker för att hålla igång? Har någon djupare erfarenheter av att komponera varierade träningsprogram?
Det jag märkt hittills är att korta pass emellanåt faktiskt bidrar högst väsentligt till att höja löpglädjen; tidigare körde jag helst enligt principen "träna tävlingslikt" och sprang därför uteslutande långa sega pass. När jag började varva med kortare pass och intervall blev allt väldigt mycket roligare, så där finns ju en klar psykologisk vinst. Men finns det även rent träningsmässiga fördelar? Era erfarenheter eller teorier är välkomna!
Det jag märkt hittills är att korta pass emellanåt faktiskt bidrar högst väsentligt till att höja löpglädjen; tidigare körde jag helst enligt principen "träna tävlingslikt" och sprang därför uteslutande långa sega pass. När jag började varva med kortare pass och intervall blev allt väldigt mycket roligare, så där finns ju en klar psykologisk vinst. Men finns det även rent träningsmässiga fördelar? Era erfarenheter eller teorier är välkomna!