Kortare vinterpaddling

Jag skulle vilja veta om det finns någon på forumet som har erfarenhet av paddling i överlevnadsställ.

Jag är en van paddlare i skärgården i olika väder.

Jag har paddlat många år i relativt kalla vatten tidig vår och sen höst. Jag tänkte nu prova på att paddla kortare dagturer i Stockholms skärgård i sällskap. Jag har inte paddlat i annat än traditionella funktionskläder och skulle vilja veta hur det blir att paddla i överlevnadsställ eller liknande då jag inte ger mig ut utan denna typ av utrustning i rådande vatten temperaturer. Jag tar tacksamt emot tips om typ/märke av plagg mm. Jag avser att försöka finna ngt. begagnat.

Tack för svar

Mats
 
Ång-genomsläpp ett måste

Hej!

Det går inte att paddla kajak i överlevnadsdräkt. Det blir helt enkelt för varmt, och det omedelbart. Jag har använt såväl 6-timmarsdräkter som 1-timmasdräkter i olika sammanhang, och kan försäkra dig att det knappt går att vicka på tårna utan att bli svettig i en 6-timmarsdräkt.

Och att bli varm är inte bara en fråga om sänkt komfort, man slutar fungera när man blir för varm.

Det enda som kan användas till paddling är dräkter i GoreTex (eller annat material som släpper igenom vattenånga). Själv använder jag en finsk dräkt, PolarSafe, men det finns ju andra - se kajakfirmornas websidor.

Under dräkten har jag två lager av ett vanligt tunt underställ, typ Craft-ställ. Mer än så går inte att ha för paddling, inte ens vid åtskilliga minusgrader. Vid stopp tar jag omedelbart på mig en stor duffel (utanpå flytväst och alltihop) som jag medför vid kall väderlek, dvs alltid på vintern
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslut090305 Ytterplagg för Vinterpaddling? Säkerhet och räddning 6

Liknande trådar