Korta av sovsäck - hur bör man göra?

Hej

Har under en längre tid jagat sovsäck till grabben, finns en tråd om det; http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65490

Nu har jag kommit på en idé - visst borde man kunna korta av en sovsäck? Har tittat på mååånga sovsäckar men reagerat på vikten - en barnsovsäck som klarar sommarfjäll väger ett kilo. Självklart kan man lägga ner många kronor på en lätt dunsovsäck men det känns som något som får vänta tills dess han vuxit klart. Jag är alltså inte ute efter att minska tillgängligt utrymme genom att snöra av utan jag vill "klippa av och sy om" en befintlig säck. Funderar på någon form av box-konstruktion där man klipper av säcken nertill med ena sidan längre än den andra och viker upp den längre delen. Det kommer ju bli en del där det är riktigt tunt med fyllning, där stygnen sitter - eller kan man göra på något annat sätt?

Sökte i "gör det själv"-forumet med orden sy sovsäck" men hittade inte mycket. Tänker jag helt galet? Kan man använda en befintlig säck (eller köpa begagnat) så måste det ju vara bättre för miljön iaf...

Dun eller syntet spelar ingen roll - har förstått efter att ha torktumlat en dunjacka med hål i att dunet kan vara överallt om man inte är försiktig.

Är hyfsat ny på "gör det själv" så alla tips mottages tacksamt!
 
Ta en enkel packrem och "snör av" säcken så den passar i längd. Lätt att justera vartefter barnet växer.
 
Jag har sydd om flera sovsäckar till hundar. Än bara syntet men hitta jag en billig/gratis dun till min hund nu så skulle jag gärna prova det också för att spara ytterlige vikt och utrymme i packningen.
Första gången jag sydde om var på riktig gamla enkla säckar så jag inte skulle råka förstöra ngt dyrt.
Det var mkt enklare än jag trodde. Jag började med att stänga dragkedjan helt och sedan sy ett stopp i dragkedjan så den inte kunde öppnas längre än dit den skulle kunna öppnas sedan. Sedan kunde jag klippa av säcken. Har man en stor sax är det ju bäst så det bli rakt och snyggt. Lite lurigt när det är fluffigt att få det snyggt men man ska ju ändå sy det sen och kan sy det "rakt". De syntetsäckar jag har klippt har alla varit smidigt då syntet var en sammanhängande matta - enkelt att klippa och man behöver inte vara rädd att det tappas massa när säcken är öppen då allting sitter ihop fint.
Sen är det ju bara att vika säcken ut och in. Jag klippte fyllningen lite kortare än tyget och vek sedan inner och yttertyget på både uppsidan och undersidan ihop och sydde ihop allting på en gång. Då blev säcken försluten och fyllningen innesluten samtidigt. Det gick smidigt varje gång jag gjorde det. När man sedan viker säcken rätt igen syns det inget utifrån, bara att den är kortare än vanlig.
Senaste jag sydde om var min gamla trotjänare en ajungilak kompakt sommar. Blev nu så liten att jag kan stoppa den i en liggunderlags påse från en exped basic och väger nu kring 500g.
 
fuchs metod är snabb och bra, men lämnar ju en "köldbrygga", dvs i hopsyningen är ju isoleringen i det närmaste noll, där finns bara två lager inner- och yttertyg, möjligen ihopsydd isolering, vilken naturligtvis inte har någon som helst loft. Gissar att detta är bra nog typ alltid dock, sätter man saxen i säcken är det väl inte finaste vinterdunsäcken iaf...

Om det är jäkligt känsligt kan man istället sy ihop innetyget med innertyget och yttertyget med yttertyget, sedan hälla i dunet igen, alternativt peta in och försiktigt tråckla fast isoleringen på den sida man tvingades klippa det. På det sättet har man sytt en ny "box" i sin sovsäck, och får ingen direkt kallbrygga. Detta är i regel overkill så att det sjunger om det...
 
fuchs metod är snabb och bra, men lämnar ju en "köldbrygga", dvs i hopsyningen är ju isoleringen i det närmaste noll, där finns bara två lager inner- och yttertyg, möjligen ihopsydd isolering, vilken naturligtvis inte har någon som helst loft. Gissar att detta är bra nog typ alltid dock, sätter man saxen i säcken är det väl inte finaste vinterdunsäcken iaf...

Om det är jäkligt känsligt kan man istället sy ihop innetyget med innertyget och yttertyget med yttertyget, sedan hälla i dunet igen, alternativt peta in och försiktigt tråckla fast isoleringen på den sida man tvingades klippa det. På det sättet har man sytt en ny "box" i sin sovsäck, och får ingen direkt kallbrygga. Detta är i regel overkill så att det sjunger om det...

I mitt fall gällde det bara syntet säckar och då var fyllningen en syntetmatta som sagt, den sitter ganska fast då den är sydd fast i tygen här och var, rulla/viker man sedan ihop tygendelen man ska sy ihop väldigt tajt ända mot fyllningen uppstår i princip ingen glipa där det inte finns någon fyllning.
 
Tack för tipsen! Nu har jag börjat måtta på säcken, den kommer nog hamna på ca 800g inkl kompressionspåse. Grabben kom släpandes på sin älskade fleecefilt och vill att jag ska syn in den som liner, dvs att den ska sitta fast inne i säcken. Jag försökte övertala honom att ha med den som just filt men icke. Säcken har komforttemp för vuxna på +5 och extrem -2, tror inte att det behövs en filt i säcken... Så vi hamnar runt kilot ändå.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg