Korta av dunsäck?

Jag har en Marmot-sovsäck som klarar -30. Jag har köpt den ganska billigt, lätt begagnad. Den har fungerat bra på flera vinterturer, men...

...den är onödigt lång. Dels tar den då förstås onödigt stor plats, men framför allt bildas ju en massa tomrum som också ska värmas upp. Nu undrar jag...

Går det att korta av en dunsäck?
Törs man prova själv?
Kan man få proffshjälp?
Är det i så fall värt kostnaden?

HåkanF
 
Är det en -30 säck så är den boxsydd och det kan nog vara rätt pillrigt att sy om själv.
Hör efter med Polska Roberts, de erbjuder skräddarsydda sovsäckar och de kan nog sy om din säck, sedan är det en fråga om de vill och vad det kostar, men det är bara att fråga.
 
Om du snörar av nederdelen (snöre, packrem) minskar du problemet med "för mycket luft i säcken". Men vikt och volym minskar förstås inte.
 
Om du vill ha en passande vintersäck är skräddarsydd vägen att på. Anpassing av längd görs med en packrem.(KISS) I en för lång säck får du ner dina kängor och sockar utan bekymmer.
Grejor som passar är roligare. Sy om dunsäck förs effektivast med sysmaskinen och en tamsugare med sug ch blåsfunktion som hjälvper till att flytta dunet. Det blir rätt fjädigt i alla fall. Men visst får jobbet och det är vida mer involverat än an först tror.
En engelsk kamrat till mig kortade för sin fru en tjock säck, tre fack på längden, enbart genom att suga ut dunet. Nästla ihop botten tre fack upp och överflödstyget klippte han bort 2/3 av runt om. Sen sydde han ihop botten med överdelen på säcken, ut och invändingt. inte värdens tjusigaste jobb men fullt funkis. Inga köldfickor där.
 
Kanske värt ett försök...
Har en Livskamrat som är rätt händig både med nål och tråd och med symaskin.
Undrar om jag kan muta henne med något...
:)

Håkan
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg