Lars Svanström
Gäst
Jag planerar en vandring (ev. ensam) i månadsskiftet augusti – september från Saltoluokta till Kvikkjokk, med en kortare tur, två – fyra dagar, in i Sarek. Det vore intressant om någon har några kommentarer till de alternativ jag tänkt på – är de lämpliga, finns det några speciella svårigheter (vad, besvärlig terräng etc) , generella erfarenheter. Eller har någon ett bättre förslag?
Alternativ 1: båt från Sitojaurestugan till Rinim, därifrån vandring åt sydost mot Alep Valak, sedan in i Vassjavagge, ner i Rapadalen norr om Alep Spadnek, via Rapadalen till Nammatj, och båt till Aktse. Har tänkt mig två vandringsdagar plus en för att sitta och titta på fjällen.
Alternativ 2: Från Aktse åt nordost(via Skierfe) mot Abbmojaure och vidare upp till Vassjavagge, sedan lika som alt 1. Kanske en dag till, tre att vandra, en att vila.
Hälsningar och tack på förhand, Lars
Alternativ 1: båt från Sitojaurestugan till Rinim, därifrån vandring åt sydost mot Alep Valak, sedan in i Vassjavagge, ner i Rapadalen norr om Alep Spadnek, via Rapadalen till Nammatj, och båt till Aktse. Har tänkt mig två vandringsdagar plus en för att sitta och titta på fjällen.
Alternativ 2: Från Aktse åt nordost(via Skierfe) mot Abbmojaure och vidare upp till Vassjavagge, sedan lika som alt 1. Kanske en dag till, tre att vandra, en att vila.
Hälsningar och tack på förhand, Lars