Nyss hemkommen från min vandring i Rago NP (4 dagar) och sedan vandring från Hellmobotn till Sörfjorden (4 dagar) via Nordkalotten & Grenseleden. Jag mötte inte en enda människa på etappen Hellmobotn till Sörfjorden. Även i Rago mötte jag väldigt lite folk till min överraskning, kanske ett sällskap per dag och på dagsetappen till Ragohyttan ingen alls. Att vandra i Rago NP var mycket svårare än vad jag trodde, brant och många stenblock. Händerna fick användas titt som tätt för att ta sig runt. Som tur var hade jag jättefint väder annars hade det varit väldigt hal på vissa ställen.
Jag fick rådet här på Utsidan att starta i Nordfjorden och avsluta i Lakshola, som jag bara kan bekräfta som helt rätt val. De flesta brukar göra tvärtom.
Efter att ha vandrat i Rago fick jag skjuts från Lakshola till Straumen som ligger vid E6. Därifrån tog jag bussen till Drag och båten till Hellmobotn. Att vandra upp från Hellmobotn var ansträngande, men ej svårt. När man väl var uppe gick det sedan rätt behagligt vidare till Svenska gränsen och därifrån upp mot Roysvatn längs Nordkalotten. Vid korsningen Nordkalotten/ Grenseleden fortsatte jag mot Sörfjorden. Denna vandring tog 4 dagar, 3 nätter i tält och sista natten i gratisstugan vid Dåppavarre. Enligt norrmännen har det varit fint väder i 4 veckor, det gjorde att det var inget problem med vadningen över tillflödet till Sårgåjavrre vilket folk inte kom över en månad tidigare. Även Valldajavrre och Rikkekjåhkå fick utan större problem vadas.
Från Sörfjorden tog jag den förbeställda båten till Kjöpsvik och vidare gick det med buss till Narvik. Jag vilade upp mig 2 dagar i Abisko där det blev några dagsturer och sedan hem till GBG.
Första bild: Litlverivassfossen i Rago NP
Andra bild: Blick tillbaks över Hellmobotn
Tredje bild: Gussejavrre
Fjärde bild: Jiegnajarrasj
Femte bild: Bilden tagen strax innan korsningen Nordkalotten & Grenseleden
Sjätte bild: Blick över Rijddabarre och Kärringvatn.
Jag fick rådet här på Utsidan att starta i Nordfjorden och avsluta i Lakshola, som jag bara kan bekräfta som helt rätt val. De flesta brukar göra tvärtom.
Efter att ha vandrat i Rago fick jag skjuts från Lakshola till Straumen som ligger vid E6. Därifrån tog jag bussen till Drag och båten till Hellmobotn. Att vandra upp från Hellmobotn var ansträngande, men ej svårt. När man väl var uppe gick det sedan rätt behagligt vidare till Svenska gränsen och därifrån upp mot Roysvatn längs Nordkalotten. Vid korsningen Nordkalotten/ Grenseleden fortsatte jag mot Sörfjorden. Denna vandring tog 4 dagar, 3 nätter i tält och sista natten i gratisstugan vid Dåppavarre. Enligt norrmännen har det varit fint väder i 4 veckor, det gjorde att det var inget problem med vadningen över tillflödet till Sårgåjavrre vilket folk inte kom över en månad tidigare. Även Valldajavrre och Rikkekjåhkå fick utan större problem vadas.
Från Sörfjorden tog jag den förbeställda båten till Kjöpsvik och vidare gick det med buss till Narvik. Jag vilade upp mig 2 dagar i Abisko där det blev några dagsturer och sedan hem till GBG.
Första bild: Litlverivassfossen i Rago NP
Andra bild: Blick tillbaks över Hellmobotn
Tredje bild: Gussejavrre
Fjärde bild: Jiegnajarrasj
Femte bild: Bilden tagen strax innan korsningen Nordkalotten & Grenseleden
Sjätte bild: Blick över Rijddabarre och Kärringvatn.