I ärlighetens namn tycker jag väl att GR20 är lite överskattad. Jag gjorde den år 2002 för att ha gjort den och det är den enda led jag någonsin följt till punkt och pricka, eftersom det knappt finns något annat. Annars vill jag kombinera leder och knyta ihop olika områden.
Mycket folk var det ju också, kö på vissa passager,
tältning vid stugor enbart på oftast väldigt hårda och dammiga tältplatser. Stängsel för att hålla grisarna borta ...
Och, som påpekats, man får använda händerna rätt ofta; någon mer teknisk led har jag aldrig gått. Dock tyckte jag det var kul med lite lätt klättring i Cirque de la Solitude och på etappen förbi sjöarna Capitello och Melo
Direkt efter gick jag 8 dagar i Havsalperna; även om det delvis var i nationalpark kände jag en helt annan frihet; rätt mycket tält och en hel del improvisation.
Alta Via 2 har jag gått delar av, men bröt vid Rolle-passet
Passagen genom Pala-massivet har vad jag förstår en del klättring II. Själv har jag varit i Dolomiterna fem gånger och i Brenta
(dolomit men inte Dolomiter) en, och vill numera bara gå trakter där det finns vatten och där man kan tälta. Det enda jag uppskattar med stugor är maten.