Korsika......

Hej !

Går och leker med tanken att vandra den norra delen (Vizzavona - Calenzana) på GR 20 leden nu i Sept och undrar hur många dagar man får räkna med ?

Är en van vandrare som går Ca: 2 mil/dag i vår fjällvärld.......

J

Norra GR20

Hej.
Jag gick hela leden i juni och andra delen för mig (Vizzavona - Calenzana) tog mig 9 dagar. Jag hann då bestiga Mt Cinto också men det innebar att jag var tvungen att dubbla två etapper vilket var ganska jobbigt. Det är alltså 9 lämpliga etapper på norra delen. Jag rekommenderar en bestigning av Cinto vid bra väder, mycket vackert.

Så jag rekommenderar minst 10 dagar inkl en bestigning, minst 9 utan. Men en vilodag inklämd vore ännu bättre. Det ger också lite marginal när Ni ska passera "Cirque de la Solitude". Där går/klättrar man inte i regn.

/Mvh Magnus

Hej.
Jag gick hela leden i juni och andra delen för mig (Vizzavona - Calenzana) tog mig 9 dagar. Jag hann då bestiga Mt Cinto också men det innebar att jag var tvungen att dubbla två etapper vilket var ganska jobbigt. Det är alltså 9 lämpliga etapper på norra delen. Jag rekommenderar en bestigning av Cinto vid bra väder, mycket vackert.

Så jag rekommenderar minst 10 dagar inkl en bestigning, minst 9 utan. Men en vilodag inklämd vore ännu bättre. Det ger också lite marginal när Ni ska passera "Cirque de la Solitude". Där går/klättrar man inte i regn.

/Mvh Magnus

Tackar för info, var Mt Cinto några svårigheter att ta sig upp på ?

Även mig tog denna del 9 dagar 2002

http://www.huthyfs.com/corse.html

Cirque de la Solitude är naturligtvis vackrast i vackert väder (och lättast söderifrån),
men är nog trots allt genomförbar i lättare regn. Däremot är nästa etapp (söderifrån räknat),
Asco-Carrozzu direkt livsfarlig i regn.

Mt Cinto

"Tackar för info, var Mt Cinto några svårigheter att ta sig upp på ?"

Hej.
Nej direkt svårt var det inte men det tog lång tid. 1450 höjdmeter enkel. Jag höll på i ca 9 timmar har jag för mig inkl ca 1 timma på toppen. Mycket mycket vackert. Det är brant och man behöver använda alla fyra flera gånger men så är det även längs GR20. Men ordet "svårt" kan tolkas på många olika sätt. Min bedömning är inte svårt men en tämligen tuff bestigning.

Ledsen för att svaret tagit tid. Kom just hem från Alta Via 2 i Dolomiterna och den leden var klart vackrare...

/Mvh Magnus

I ärlighetens namn tycker jag väl att GR20 är lite överskattad. Jag gjorde den år 2002 för att ha gjort den och det är den enda led jag någonsin följt till punkt och pricka, eftersom det knappt finns något annat. Annars vill jag kombinera leder och knyta ihop olika områden.

Mycket folk var det ju också, kö på vissa passager,
tältning vid stugor enbart på oftast väldigt hårda och dammiga tältplatser. Stängsel för att hålla grisarna borta ...
Och, som påpekats, man får använda händerna rätt ofta; någon mer teknisk led har jag aldrig gått. Dock tyckte jag det var kul med lite lätt klättring i Cirque de la Solitude och på etappen förbi sjöarna Capitello och Melo

Direkt efter gick jag 8 dagar i Havsalperna; även om det delvis var i nationalpark kände jag en helt annan frihet; rätt mycket tält och en hel del improvisation.

Alta Via 2 har jag gått delar av, men bröt vid Rolle-passet
Passagen genom Pala-massivet har vad jag förstår en del klättring II. Själv har jag varit i Dolomiterna fem gånger och i Brenta
(dolomit men inte Dolomiter) en, och vill numera bara gå trakter där det finns vatten och där man kan tälta. Det enda jag uppskattar med stugor är maten.

Överskattad

Hej.
Håller med. GR20 är inte så vacker att den borde klassas som en av Europas toppvandringar. Men det var flera dagar som var mycket vackra. Det som drar ner betyget är att variationerna på det man ser inte skiftar så mycket.

Jag gillade däremot det tuffa i leden. Normalt gillar jag när vandringen är lite lättare men extremt vacker. Men i det stora hela var det kul att ha klarat den. Många hade problem med värmen och de svåra partierna. Ja några slog sig så in i bomben.

Alta Via 2 var enklare och mycket vackrare. Mot slutet blev det dock några dagar med knepiga passager. Inkluderar säkert det pass Du beskriver. Vi valde en dag att dra på oss klätterhjälmarna för att det var stenras från ovan och det var så brant att man inte rörde sig åt något håll snabbt vad som än var på gång.

/Mvh Magnus

Då var det rätt av mig att avstå, ty klätterutrustning har jag aldrig. Det var alltså efter
Rollepasset invid Baita Segantini, ett vägpass, med f ö fin utsikt mot Cimon della Pala.

Svårt pass

Jag har inte i huvudet vad något heter. Blandar redan ihop alla stugors namn... Ska se om jag kan komma ihåg och leta upp det på kartan. Det var två svåra dagar vill jag minnas. Mycket brant med löst grus och stenprojektiler från ovan och rullande bumlingar från andra vandrare med klumpfötter... Vi hade Via Ferrata kit med oss. Gjorde två riktigt spännande leder.
/Magnus

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg