Tebaks
Hej,
Har precis kommit tillbaka från Korsika!
Huvudmålet med resan var att vandra södra delen av bergsleden GR 20. 6 fantastiska, om än superjobbiga, dagar. Men, jag ska inte pladdra om det här eftersom det är fel forum.
Gjorde några dyk med Atoll i Bonifacio,
http://www.atoll-diving.com/welcome.htm . Finfin dykning vid Iles Lavezzi. Proffsigt dykcenter mitt i Bonifacio, och de hade en svensk anställd vilket var bra för mig och min usla franska (de informerade på engelska också, men eftersom större delen av de som var med på utfärderna var fransoser så snackades det franska mest hela tiden). Nackdelen med Atoll är väl priset. 50 euro för 1 dyk med utrustning. 6 euro extra för lån av dykdator. Värt varje slant ändå!!
Bra snorkling i Bouches de Bonifacio. Såg bl a bläckfisk. Stora vågor, men det går rätt bra ändå.
Vi stannade i Porto-Vecchio en söndag och det enda dykcentret som låg inom gångavstånd var stängt (CIP La Palanquée). Synd.
Hade två dagar i Ajaccio efter vandringen, men då var jag så tokförkyld så all dykning var utesluten. Buä.
Om man ska dyka mycket på Korsika och pröva olika ställen så är bil alternativt cykel nästan ett måste. De flesta dykcenter ligger en bit utanför städerna och de allmänna kommunikationerna är riktigt kassa.
Vi campade och tog oss runt med buss och tåg. Det var svårt att tajma med dykning.
Hoppas du får en go vistelse på Korsika!
/Lars