Korsika, södra halvan

Hej,

Vi är en kvartett vandrare som tänkte åka till Korsika nästa sensommar. Vi är inte jätterutinerade (Jämtland, Jotunheimen och Pyreneerna tidigare) och tänkte därför undvika norra delen. Jag har förstått att södra halvan (Conca-Vizzavona) är mindre krävande.

Har någon erfarenhet av sträckan? Är den värd besöket? Ska man gå syd-nord (med solen i ryggen) eller nord-syd (i utförslöpa)?

Tack på förhand!

Jag gick hela GR20 i våras. Började nere i Conca och gick hela vägen till Calenzana.
Jag tror ni helt klart har den erfarenhet som krävs för både norra och södra delen det är fysiken man ska se till att ha i form när man åker dit. Det är inget avancerat, lätt att hitta, mycket folk och bra utbud i stugorna. Om det regnar och blir blött får man se till att ta det försiktigt men så är det väl på de flesta ställen där man vandrar på flata stenar eller hällar.
Det är en härlig vandring om man är ute efter storslagna vyer, ska man känna sig ensam är det väl inget att rekommendera med tanke på det stora antalet vandrare.
Som det står i de flesta reseskildringar är det lite mer spektakulärt på norra delen men södra och helt klart häftigt!

Har ni mer specifika frågor är det bara att skicka PM till mig så ska jag svara på allt jag kan.

GR 20 Korsika

Vi har vandrat GR 20 i sin helhet genom att 2010 gå från Calenzana till Castellu de Vergio (5,5 etapper) och i sommar slutföra leden då vi gick resterande etapper söderut till Conca. För oss kändes det naturligt att gå från norr till söder bland annat för att vi valde att ta färjan från Nice till Calvi, som ligger nära Calenzana. Dessutom hade vi läst in oss med hjälp av Ewa Hellström-Boströms bok, Vandra på Korsika, där leden beskrivs från norr till söder. Flertalet gick också i den riktningen. Den sista etappen fram till Conca är ganska kort och förhållandevis lättvandrad och kändes därför som en naturlig avslutning.
Det är riktigt att de första (nordligaste) etapperna är de mest krävande. Speciellt Cirque de la Solitude på sträcka 4 kräver bra fysik, bra väder och att man inte lider av svindel. Även södra delen har krävande partier med några luftiga passager. För vissa kan värmen upplevas som mycket påfrestande men det gör nog ingen skillnad om man går med solen i ansiktet eller ryggen. Det viktigaste är att komma iväg tidigt på morgonen (helst vid 6 tiden) och att förse sig med mycket vatten. Strapatserna är stora men det uppvägs av upplevelserna av det ödsliga bergslandskapet, trevliga medvandrare, härlig flora och fauna (ödler, får, getter, snok, mufflonfår, lammgam, vildsvin m m). Det är viktigt att vara på det klara med att GR 20 inte innehåller några "Sound of music ängar" utan går genom ett väldigt kuperat och stenrikt landskap som bara undantagsvis går på jämna stigar.
Obs att det har skapats en extra etapp som viker av från Usciolu - Asinau-etappen och som leder vidare till en angränsande by (enligt vad som berättades var skälet regionalpolitik dvs att en by skulle få del av alla vandrares uppdämda köpbehov). Vi och de vi kom i kontakt med gick den reguljära sträckningen (neongrön markering i stället för den ordinarie röd/vita).
Vi delar gärna med oss av våra dagboksanteckningar om det är önskavärt och möjligt.

En fråga till: Jag läser Ewa Hellström-Boströms bok och får intryck av att det inte finns några matserveringar i Gites de Etapes längs GR20. Stämmer det? Synd i så fall, den gemensamma middagen var en stor behållning när vi gick i Pyreneerna häromåret!

Middag/frukost GR 20

Flertalet hyttor serverar mat (middag på kvällen och frukost) men dessa måltider är som regel dimensionerade för det antal vandrare som de har möjlighet att erbjuda logi. Hytterna har ett begränsat antal bäddar. Men frågan är fri för den som bor i tält och vill ha varm mat på kvällen eller frukost. Vi tältade oftast och föredog att själva laga maten men någon gång köpte vi in oss på vad hyttan hade att erbjuda till middag och frukost. Ett problem med frukosten på någon hytta (tror det var U Focone vid ECapanelle) var att den serverades först från 7.30.

En fråga till: Jag läser Ewa Hellström-Boströms bok och får intryck av att det inte finns några matserveringar i Gites de Etapes längs GR20. Stämmer det? Synd i så fall, den gemensamma middagen var en stor behållning när vi gick i Pyreneerna häromåret!

Ber om ursäkt för sent svar.
När är boken skriven?
Det var varierat i stugorna men alla serverade mat och hade dessutom en mindre försäljning av bröd, torkat kött och konserver. Jag åt egen mat de flesta kvällarna men de gånger jag åt i stugorna var det gott och väl tilltagna portioner med påfyllning. Jag ska nämna att jag vandrade i slutet av maj till början av juni så det är möjligt att det är annorlunda under den riktiga högsäsongen.

Jag gick GR20 i dess helhet år 2002. Jag var då nästan 58 år gammal. Jag gick från syd till nord, vilket var fördelaktigt för mig som gick hela. Dels går man då uppåt på de båda större klätterställena, dels var jag ensam ända fram till lägsta punkten av Cirque de la Solitude. Jag gjorde ett misstag, att följa standardrutten från Prati till E Capanelle - det finns en omväg som är intressantare (mindre skog) om också åtskilligt längre. Jag tältade varje natt utom vid VIzzavona och Conca, startpunkten. Jag startade f ö första dagen för sent eftersom jag väntade på frukost. På den låga höjden i början var hettan rätt tryckande, de få kläder jag hade på mig var genomblöta i ett nafs.

Tips: laga alltid egen frukost så ni kommer iväg tidigt. Packa mindre än jag gjorde - det var efter den sommaren jag på allvar började se över packningens vikt.

CIrque de la Solitude är helt ofarlig och inger ingen svindel att tala om om man går söderifrån. Jag vet inte var ni varit i Pyreneerna men jag vet ställen där som är betydligt mer pirriga, t ex Col de la Fache, Col du Palas och vissa passager på GR 11 i Aneto-området.

Direkt farlig är Asco-Carozzu, om det regnar/just regnat, p g a de glatta hällarna (de är säkrade och ofarliga i torrt väder).

Här är min berättelse, med bilder:

http://www.huthyfs.com/corsegal/corseindex.html

Uppgifterna om matservering och proviantering är helt säkert föråldrade, dvs. det har antagligen blivit bekvämare på den punkten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LUKA Korsika i Maj (V.20)!... Trekking 0
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
beo GR 20 Korsika Trekking 5
bompe Korsika GR 20 Trekking 0
kylslagen Vandring Korsika mitten juni Trekking 1
danielpihlgren GR20 - Korsika i juli/augusti 2009 Trekking 31
danielpihlgren Var och vilken typ av gastub på korsika? Trekking 9
elsa77 Vandra med UCPA på Korsika Trekking 0
thegedd Korsika...... Trekking 8
d.a.n.i.e.l Hur nå toppen av Monte Cinto på Korsika? Trekking 0
wintermania Säsong Korsika Trekking 0
Niclaslilja vandra Korsika i sommar Trekking 4
El cholo Tips! Eva B Hellström berättar om Korsika och Dolomi.. Trekking 0
LarsBq Korsika - bagagetransport Trekking 0
il C Korsika? Trekking 4
il C förbindelser på Korsika? Trekking 4
Isildur Temperaturer på Korsika Trekking 2
il C Korsika Trekking 0
jeti Kul på Korsika?? Trekking 4
Boelle Korsika i augusti ? Trekking 0
Ulrica Vandring på Korsika Trekking 12
seon Erfarenhet av södra Piemonte och Queyras Trekking 4
veni Seoraksan NP i Södra Korea Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
Edvin m Vandring i södra norge NU! Trekking 0
johan01 vattenrening, södra sverige. Trekking 10
dangermouse Dagsturer i södra Spanien Trekking 1
annsun Vandringskarta södra Frankrike Trekking 3
i Grycksbo leder i södra frankrike? Trekking 1
andersalbin Vandring i södra Chile? Trekking 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg