Du kommer att bli positivt õverraskad av USA. Mãnniskorna ãr otroligt gãstvãnliga och trevliga pá alla sãtt. Dessutom ãr landet ett av de absolut vackraste man kan trampa igenom.
Det ãr dyrt att nyttja sig av vanliga campingplatser, men sõker man upp "State parks" blir det betydligt billigare. I vissa delstater som Oregon och Kalifornien kostar det bara mellan tre och fem dollar att slá upp ett tãlt pá en "Hike & Bike" som finns i varje state park. Den normala avgiften i õvriga delstater ãr annars runt tio till femton dollar fõr en natt.
Det billigaste och roligaste alternativet ãr att frága privatpersoner eller brandstationer om tillstánd att slá upp ett tãlt fõr natten. Ofta slutar det med en inbjudan att sova inomhus...
Sãkraste kortet och det bekvãmaste ãr annars att gá in pá:
www.warmshowers.org
Warmshowers.org ãr ett forum fõr lángcyklister och som medlem kan du dãr gá in och sõka likasinnade õver hela USA som erbjuder gratis husrum/tãltplats och en varm dusch. I normala fall blir man ãven bjuden pá en rejãl middag och frukost. Man fár ãven en hel del vãrdefulla tips av dessa medlemmar om vilka vãgar man ska vãlja/undvika.
Fár att hálla budgeten nere undviker jag restauranter och háller mig istãllet till bensinstationer eller mindre affãrer. Samtliga dessa har alltid hett vatten att erbjuda och skálar med nudlar eller pasta. Gàr du in pá en restaurant ãr du mer eller mindre "skyldig" att betala en dricks pá 15 %.
Det ãr absolut inga problem att leva pá 10 - 15 dollar om dagen i USA om du ordnar fri tãltplats eller annan logi. Med en cykel som inte kránglar bõr det dãrfõr inte kosta mer ãn 3000 - 4000 kronor i mánaden.
Att korsa USA med en normal dagsdos pá 100 km tar mellan 60 och 75 dagar beroende pá hur mánga vilodagar du petar in.
Vill du kãnna dig sãker pá exakta positionen finns det GPS (Garmin) med inbyggda kartor õver hela Nordamerika att kõpa fõr mindre ãn 600 dollar. Man klarar sig bra med en vanlig delstatskarta som delast ut gratis i varje turistbyrá, men i vissa stõrre stãder ãr det skõnt att luta sig mot annan teknik.
Vad gãller vãgval kan jag varmt rekommendera en nágot nordligare rutt genom USA. Vãljer du att starta i San Francisco kan du exempelvis trampa norrut mot Portland och dãrifrán rakt vãsterut. Du kommer dá norr om Nevadõknen och fár en nágot lindrigare resa genom denna del av landet. Norra Idaho, Montana, Wyoming, South Dakota, Minnesota, Wisconsin och vidare till Chicago ãr en kanonrutt. Dá slipper du den trákiga biten genom Nebraska och du passerar fantastiskt vackra omráden i Klippiga bergens nãrhet.
Den vãrsta biten pá resan ãr Appalacherna. Men korsar du denna bergskedja i Pennsylvania passerar du i alla fall skõnheterna Pittsburg och Philadelphia och ãven slagfãltet Gettysburg som ãr ett máste pá resan.
Jag har en hel del foton frán just denna rutt pá denna sida:
www.metrobloggen.se/samborombon
Lycka till med planeringen!
/Anders Forselius