Hej!
min kompis och jag planerar att korsa Sarek från Ritsem till Suorva (via Rouhtesvagge, Skarja, Pielastugan och Liehtjitjavrre) i mitten av april. Jag har varit i Sarek många gånger men enbart på sommaren och skulle därför uppskatta att få lite information och råd om hur det ser ut på vårvinter.
min kompis och jag planerar att korsa Sarek från Ritsem till Suorva (via Rouhtesvagge, Skarja, Pielastugan och Liehtjitjavrre) i mitten av april. Jag har varit i Sarek många gånger men enbart på sommaren och skulle därför uppskatta att få lite information och råd om hur det ser ut på vårvinter.
- Skulle ni rekommendera att följa (på ett ungefär) sommarled längst Ruohtesvagge?
- Hur korsar man på andra sidan i Skarja när sommarbron är borttagen? Kan man lita på snöbryggor? Eller borde vi gå över på östra sida av Smajllajåhkå innan Skarja?
- Efter Pielastugan planerar vi gå på sjöar (Bielajavratja, Bierikjavrre, Vuojnesjuobbala, Liehtjitjavrre). Hur brukar isen vara på sjöar i mitten av april? Går det att lita på?
- Alternativt, istället för sjöar, borde vi kanske gå vid sidan om och sikta på en bro över Guhkesvakkjåhkå?
- Har ni några andra tips eller reflektioner gällande vår rutt? Vi tar tacksamt emot alla tips.