Korsa Antarktis

Hejsan

På 80-talet var det två st, en hetter Ranulp Finnley tror jag, som korsade antarktis utan support. Nu undrar jag om det finns info och om de skrivit nån bok? Var hittar jag isåfall detta och finns det på svenska?

Pelle

Fiennes och Stroud

Ranulph Fiennes och Mike Stroud vill jag minnas att gubbarna heter. De gick unsupported över den antarktiska _kontinenten_, inte hav till hav. Det var nog meningen men maten och orken tröt.

Herrar Fiennes och Stroud var i stort sett oense om allt på färden. Efter hemkomsten skrev Fiennes en bok om äventyret. Eftersom Stroud ansåg den vara totalt felaktig skrev han också en där han framför sin syn på det hela! Ja se engelsmän :)

Bokfreak som jag är har jag naturligtvis bägge böckerna. De är dock hemma i Finland medan jag för tillfället bor i Kina, och jag minns tyvärr inte vad de heter. Jag skall försöka få någon att kolla boktitlarna så återkommer jag senare.

Sverre

Författare: Fiennes, Ranulph
Titel: Mind over matter : the epic crossing of the Antarctic Continent

Författare: Stroud, Mike
Titel: Shadows on the Wasteland: Crossing Antarctica With Ranulph Fiennes

Åtminstonde Fienne har skrivit fler böcker + att det finns böcker OM honom.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teusa Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis?? Utrustning allmänt 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg