• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Korpproblem

Hur blir jag av med en oönskad korp? Varje morgon kalasar han på mina ankägg och snart får jag ankungar, som jag inte tänker bjuda korpen på. Det är ju skyddsjakt på korp men har bara en älgstudsare att tillgå. Finns det någon som har något tips på hur jag kan skrämma iväg honom?
 
Ankungarna klarar sig nog så länge de kan vara i vatten. Om ankorna lägger äggen i någon form av skydd så borde det inte vara problem med korp. Det går knappast att skrämma iväg kråkfåglar.
 
Det fungerar inte med attrapper eller skrämselljud på kråkfåglar. De lär sig snabbt vilket som bara är bluff. Men om det bara är en fågel kan du väl göra tvärtom istället. Utfodra den också, de äter ju vad som helst. En mätt korp ger sig knappast på ankungarna. Men risken är förstås att han drar dit sina kompisar också.

/g
 
strand; sa:
Det fungerar inte med attrapper eller skrämselljud på kråkfåglar. De lär sig snabbt vilket som bara är bluff. Men om det bara är en fågel kan du väl göra tvärtom istället. Utfodra den också, de äter ju vad som helst. En mätt korp ger sig knappast på ankungarna. Men risken är förstås att han drar dit sina kompisar också.

/g

Skulle jag inte rekommendera! Om det är EN korp kommer den att skaffa sig en partner och då är nog risken stor att de väljer att bosätta sig hos dig om tillgången på käk är god! Farsan brukar jaga bort kajor genom att hänga upp en död "kompis" på en stör där de håller till.