Kor förgiftade av idegran.

Tråkigt för djuren att någon med okunskap slänger in sådant till dem. Bären är dock inte giftiga så länge man håller sig till fruktköttet och ratar kärnorna. Kanske inget man ska rekommendera att prova på direkt. Men att det skulle räcka med ett par barr har jag aldrig hört förut. Då måste det fanimej vara extremt giftigt!

/mattias

Mina föräldrar är lantbrukare och de hade 7 ungdjur som dog av att någon dumpat idegran hos djuren.

Spelar ingen roll hur dumma människor är, eller om det är okunskap. Att dumpa trädgårds avfall och annat avfall på en annans mark är inte något som man gör.

Men folk bryr sig inte idag, se bara på alla ölburkar som ligger slängda längs vägen, så åker de in i slåttermaskinen och fin fördelas till små vassa bitar som skär hål på magen när djuren äter höet sen.

Dags igen:

http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article198537.ece

Fast, jag vänder mot att kalla folk för dumma om de inte vet att idegran är giftigt för djur.

Nej, däremot kallar jag gärna folk för korkade om dom får för sig att mata djur utan att först kolla med ägaren om det är ok. Alltför vanligt att man ser folk stå vid staket och mata hästar, hundar & kor med både det ena och det andra, utan att ha någon kunskap om vad dom tål att äta.
Har haft en häst som hade problem med fång, och det är inte särskilt kul att få se att någon vänlig själ tyckt synd om hästen utan bete och slängt in en massa färskt gräs.
Mina föräldrar och svärförädrar är lantbrukare, och även här har jag sett kor som dött av idegran för att någon hjälpsam granne tyckte korna såg hungriga ut.

Det som gäller på djurparker gäller även djur i hagar & trädgårdar som man råkar traska förbi. Mata inte djuren!!!!!

Man kan inte jämföra giftighet på alla preparat rakt över bara för att vi är däggdjur allihopa!

Antar att de flesta här gillar choklad?
Det gör hundar också, skillnaden är att de kan dö av ett par bitar...

Sedan ett annat exempel det var en hund och kattägare som kom på den geniala ideen att använda hundens anti fästingpreparat på katten, tog ett par dagar så låg katten med benen i vädret, dels tålde inte katter prepparatet, dessutom fick den ner det i magen då den putsade sig...

Således, ta noga reda på vad du matar med, och vad det är för djur som får maten, detta så inte du gör en riktig tabbe!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg